• mintchocolate

Hur kan detta stämma?

Man ska tydligen mäta midjan och höften och dividera med varandra.

Exempel:
    midjemått 74 cm/höftmått 97 cm = 0,76 = OK

Som kvinna ska resultatet ligga under 0,85.

Detta står på denna sida:
    www.sockergrynet.se/avvikt/

Då säger vi att någon har ett höftmått på 86 cm, alltså UNDER 97 cm, som i förra exemplet. Då blir det såhär:

midjemått 74 cm/höftmått 85 cm = 0,87 = INTE OK

Hur kan det vara möjligt?!
    Jag är inget geni på matte, men tänker jag inte rätt?
    Om man har mindre höft, får man ett högre resultat, som dessutom kanske inte blir godkänt. Det borde ju givetvis vara tvärtom...

• Svar på tråden Hur kan detta stämma?
  • presens konjunktiv

Därför att det inte handlar om måtten i sig, utan om proportioner. Fettet på höfterna är inte lika farligt som fettet på magen.

• mammacatta

Varför inte bara gå på läkarnas rekommendation att kvinnor ska ha en midja under 88cm, men helst under 80cm?

• kaksmulan

Nja, om du har mindre höfter så har du ju också förmodligen mindre kropp öht och då borde du också ha mindre midjemått. MEN jag håller inte med om att man ska mäta sådana där kvoter. Det är inte förhållandet mellan midja/höft som är det kritiska värdet utan det är själva midjemåttet som är det viktiga! Det ska ligga under 88 cm hos kvinnor och där ligger du ju helt lungt på den säkra sidan!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • dekad

Varför ska man ligga under 0,85? Risk för hjärtproblem?
    Om någon har samma midjemått som du men som har mindre höftmått borde väl det betyda att dom är kraftigare (eftersom fett sätter sig på både midja och höfter oftast). Har man då mycket fett runt midjan men inte runt höften har jag hört att det är större risk för hjärtproblem, eller vad det nu var. Kan inte det stämma?

• mintchocolate

presens konjuktiv

Jag förstår inte, siffrorna stämmer väl fortfarande inte?

mammacatta

Ingen som har sagt att man inte kan göra det, jag bara undrar hur det kan bli så fel.

• Morbid Mistress

Man mäter kvoten mellan de olika måtten. 74/97 blir mindre eftersom skillnaden mellan dessa är större än skillnaden mellan 74/85 eftersom 74/85 ligger närmare 1 än det fösta exemplet (74/74=1)

• niamh

Alla har väl olika proportioner och är benägna att bli tjocka på olika ställen? Förstår inte varför man måste ha jättesmal midja bara för att man har smala lår. Är det inte bättre att räkna på sitt BMI?

• mintchocolate

kaksmulan

Jag kanske mäter fel, men får det till att mitt midjemått är på 75 cm och höften (visst mäter man där det är som kraftigast?) på 86 cm.
    Då får jag alltså ett resultat på 0,87. Ej godkänt.

• kaksmulan
    mintchocolate skrev 2007-04-18 10:19:46 följande:
    kaksmulanJag kanske mäter fel, men får det till att mitt midjemått är på 75 cm och höften (visst mäter man där det är som kraftigast?) på 86 cm.Då får jag alltså ett resultat på 0,87. Ej godkänt.
    Ja, du är ju tjockare runt magen i FÖRHÅLLANDE till din höft än vad som är satt som godkänt! Skulle du vara längre och ha större kropp och då också bredare höfter men fortfarande samma midjemått så blir ju midjan mindre i förhållande till höfterna och då är det alltså godkänt! Precis som andra skrivit här ovan!!!
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • mintchocolate

Jo, men ajg måste väl få fråga när jag inte förstår.
    Jag tycker fortfarande det är konstigt hur de räknar, för det blir ett felaktigt resultat.
    Jag bryr mig inte så mycket om mina mått, tycker bara det är märkligt.

• Morbid Mistress

Nej det blir inte fel det stämmer. Vad man mäter är hur många procent av höftmåttet är midjemåttet.

I exempel 1 är det 74/97=0,76 Det betyder att i exempel 1 är midjemåttet 76% av höftmåttet

I exempel 2 är det 74/85= 0,87. Det betyder att i detta exempel är midjemåttet 87% av höftmåttet.

Detta då 74/85 ligger närmare 1 dvs 100% än vad 74/97 gör.

• mintchocolate

Nej, det märks att jag inte är en hejare på matte
    Jag lägger ner nu, tur att det inte var så viktigt för mig att veta då.

Tack helmic, i alla fall.

• Banana82

detta används för att övervikt som sitter på magen är väldigt mycket farligare än övervikt som sitter kring rumpa höfter och lår

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
Svar på tråden Hur kan detta stämma?