• xxJessikaxx

Lägga sten i rabatten

Har en rabatt runt hela huset där kvinnan som bodde tidigare odlat en massa fula rabarberliknande schabrak parallellt med ogräsliknande saker. Nu tänkte jag slita upp rubbet och lägga rund natursten där. Jag har förstått att man måste dra upp all växtlighet med rötter och allt och sedan placera en duk under stenarna. Som ni kanske hör är jag inte så insatt och skulle gärna vilja ha råd och tips på hur man går tillväga? En del sätter väl lite växter här och där mellan stenarna men jag tror ärligt talat jag skippar det, utan kommer att ha blommor och små land på gården istället i små "oaser" som jag ska försöka arrangera.
    Bor uppe i norr och vet inte om det kanske är för tidigt att börja med detta, vet inte ens när tjälen går, och jag antar att den måste ha gått innan man ger sig på att gräva upp rötter och sånt? OM jag inte skulle få upp alla rötter helt och hållet, är det ngn stor skada skedd? Inget borde ju kunna växa upp om jag lägger en duk över och sedan sten på? Var inhandlar man en sådan duk som jag då hoppas finns på metervara eller liknande?

• Svar på tråden Lägga sten i rabatten
  • Jenny26

En sådan duk kan man handla på dom ställen som säljer marksten. Vad som är viktigt när man lägger sten är att ha ett bra bärlag. Sättsand osv är viktigt för att få det så bra som möjligt. Hör gärna med dom där du köper stenen, dom vet hur man ska göra.
    Om du lägger en duk så dör allt under eftersom det får väldigt lite syre, däremot så kan det komma nytt ogräs uppefrån om man säger så, alltså om du har gräs osv i närheten så förflyttas det i vinden osv och då kommer det nytt.

• ALJO

Rötterna måste som sagt inte bort om du lägger markduk, men du bör gräva bort minst 30 cm av jorden, fylla i sättsand, lägga duk, lägga sten och sedan stenmjöl runt/på stenarna. Detta är en förenklad version, hur tjockt lager grus/sand beror på var i sverige du bor, hur väldränerat osv. Du kan förstår skippa gruset under, men då kommer nog tjälen att möblera om bland stenarna redan första vintern.

• xxJessikaxx

Tack för era svar!
    Dum fråga, men "sättsand", vad är det mer specifikt? Sand eller grus om jag tolkar dig rätt, ALJO?
    Jag bor i Luleå, alltså rättså högt upp i norr. Jag vill ju helst bara lägga ett lager sten men jag vet inte hur det kommer att se ut, vill ju inte att duken skall synas mellan stenarna...Någon som gjort detta som kan visa lite bilder?

• Jenny70

Vi har lagt lite sten. Bäst är nog att "padda" ett jämt underlag där du förmodligen bör ha någon form av bärlager (kross), lägg på en markduk eller fiberduk & så på med några cm lager stenmjöl, se´n meckar du till stenarna i stenmjölet så dom kommer i samma nivå.

Det är fint med natursten!!

Lycka till!

• ALJO

Du skriver sten... Menar du natursten typ kullersten eller stenplattor?
    Sättsand är fin sand, typ sandlådesand.

• xxJessikaxx

OK, jsg tror jag förstått processen, började i lördags med att slita ut allt från rabatten och har nästan fått upp alla rötter utom några sega klumpar ganska långt ner i jorden. Nu har ju inte tjälen gått, och den går väl i början av maj nånting här uppe eftersom det varit ganska varmt i vår, men efter era svar att döma så kanske det inte är nödvändigt att slita sig gul och blå för att få upp alla rötter. Önskar att jag kunde börja med duken och stenarna till helgen, vet inte riktigt dock var de har bra sortiment av sådana saker i Lule-trakten men tänkte börja på Lantmanna.
    Jo, ALJO, menar typ runda naturstenar. Min man arbetar i berg-branschen så har jag tur så kanske han kan hitta nåt ställe där det finns att hämta sådana stenar...helst vill jag ha dem i ungefär samma storlek också...

• ALJO

Om man ringer grustagen, då brukar man få åka och plocka själv nästan gratis.

Svar på tråden Lägga sten i rabatten