• Kotten1977

Recept på järnrik mat

Jag var på inskrivning i går och precis som jag trodde så hade jag ett lågt järnvärde. (113).
    Jag skulle vilja få lite recept på rätter som är goda och innehåller mycket järn. Alla recept är jättevälkomna!

• Svar på tråden Recept på järnrik mat
  • Disela

ja det klassiska som inhåller mycket järn är ju blodpudding broccoli, tror kiwi, spenat. Tänk på att inte dricka mjölk till järnrik mat, ägg försvårar även kroppens upptagningsförmåga. Lite förslag på mat som innehåller mycket järn. Går även att köpa järntillskott på apoteket, om man tröttnar på broccoli menar jag. Du måste i såfall äta ofantliga mängder med järnrik mat för att hålla uppe ditt värde på en normal nivå. Niferex är receptfritt.

Köttfärssås, spaghetti, paprika.

Köttgryta, potatis, brysselkål.

Blodpudding, bacon, vitkålssallad.

Svamp - och levergryta*, ris, broccoli

Hamburgare med bröd, tomat, sallad, apelsinjuice

Stekt kotlett, kokt potatis, skysås, broccoli.

Rostbiff, potatissallad, tomatsallad.

Lammkotletter, ratatouille, bakad potatis.

Stekt biff i ciabattabröd, tomat, paprika, lök.

Wokad lövbiff med paprika, purjolök, ris.
    Väntar på Krypet
  • Kristin24

Nässelsoppa

Spenatsoppa

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

Jag har lågt järnvärde och äter niferex...har inte problem med min mage som jag trodde jag skulle få. Jag tar en på morgonen o en på kvällen...äter även folsyra.

Men allt detta efter bm rekomendationer.

Go och glad Kexchoklad
  • Disela
    Järnrika grytan
    4 port
    1 burk krossade tomater (ca 400g)
    1 grovhackad lök
    2 msk tomatpuré.
    500 g benfritt nötkött skuret i strimlor
    1 pressad vitlöksklyfta
    ½-1 tsk salt, 1 krm svartpeppar.
    ½ dl hackad persilja.
    finhackat strimlat skal av citron.

Koka upp de krossade tomater med löken och tomatpurén.
    Krydda med svartpeppar, salt och vitlök.
    Skär nötköttet i strimlor.
    Lägg köttet i den kokande tomatröran utan att bryna.
    Sjud ca 20 minuter. Strö över persilja och citronskal.
    Servera grytan med ris eller pasta, kokta grönsaker och bröd. Ät gärna en C-vitaminrik frukt till efterätt som exempelvis apelsin eller kiwi.

Snabba järnwoken
    4 port
    500 g finstrimlat nötkött (innanlår, rostbiff eller biff)
    400 g frysta wokgrönsaker eller motsvarande mängd färska strimlade grönsaker
    1 msk olja
    Sås:
    2 dl tomatjuice eller passerade tomater
    2 msk chilisås
    1 tsk riven färsk ingefära
    2 krm sambal oelek
    1 tsk salt, 1/2 tsk grovmalen svartpeppar,

Woka eller fräs nötköttet i omgångar i några minuter. Ta upp köttet.
    Fortsätt att woka grönsakerna i ca 5 minuter.
    Blanda samman såsen av tomatjuicen, chilisåsen och kryddorna.
    Häll såsen över grönsakerna och blanda i köttet.
    Låt allt bli varmt och servera direkt med ris eller nudlar. Ät gärna en C-vitaminrik frukt till efterrätt som exempelvis apelsin eller kiwi.
    Väntar på Krypet
  • Kotten1977

Tack alla för era recept och tips! Jag vill gärna undvika att behöva äta järntabletter, tycker man blir så hård i magen av det. Men som du skrev Disela, man kanske måste äta enorma mängder järnrik mat för att hålla nivån Ledsen

• Lundby87

Räkor innehåller järn

• Mylla

Det blir lite järnrikare om man lagar maten i en gjutjärnspanna eller gryta.

• mmm75

Paltbröd! Quinoa! Att inte dricka mjölkprodukter till maten för att det försämrar järnupptaget, har jag för mej?!? Mjölk, fil, yoghurt bättre som mellanmål. (Fast bättre ta det till maten än inte alls antagligen, för kalciumet ur ju också viktigt)

• Evi

jag brukar ha i spenat i ris vid tex ris o kyckling, väldigt gott o även om de kanske inte blir så mycket extra järn så många bäckar små.. =) enkelt sätt att få lite järnrikare mat.

• Yeahny

Kul med tips på bra recept!
    Jag måste försöka få i mig mycket järn via maten då jag inte tål järntabletter. Efter akutbesök så avrådde kirurgen mig från at fortsätta med järntabletter. Det känns lite jobbigt eftersom man måste få i sig massa järn. Mitt värde låg på 118.
    Har ni fler tips så skriv
    matlagning är skoj!

Svar på tråden Recept på järnrik mat