• theoIsac

psykologi, filosofi, historia och religion

någon som har erfarenhet att plugga dessa eller nåt av ämnena på distans? jag tänkte nämligen läsa dem över sommaren, de är A kurser, gymnasienivå..skulle vara jättekul att höra lite om dem i sådanafall, var de svårt, lätt, kul, många arbeten mm

• Svar på tråden psykologi, filosofi, historia och religion
  • timberhochmandie

Hm, egentligen vill du ju inte ha svar av mig eftersom jag inte har pluggat något över huvudtaget på distans... Jag lägger mig i ändå! Filosofi är jätteroligt! Lästa båda A och B på gymnasiet och har sedan läst A- och B-kurs på universitetet. (Borde väl avsluta C-nivån nån gång också...)

Religion på gymnasiet minns jag som lätt i alla fall, och historian är inte heller svår, men det är mer att läsa, fler "småsaker" att plugga in.

Lycka till!

• regret

Jag har precis läst klart psykologi B på distans.. kursen var relativt enkel, läser på 100% och då är kursen 2 veckor och innehöll två inlämningsuppgifter (en per vecka) samt ett fördjupningarbete om man ville satsa på MVG. Sen var det ett slutprov på hela kursen. Nu håller jag på med historia A och den tycker jag är lite svårare eftersom inlämningsuppgifterna är lite större och kursen pågår längre (5 veckor=5 inlämningsuppgifter), är nu inne på min sista uppgift och det är ett fördjupningsarbete som kräver rätt mycket. Sen kommer det ett slutprov på hela kursen så det blir mycket plugg. Sen ska jag också läsa religion A och det är bara en 50poängs kurs så den är på 2 veckor men jag vet inte hur upplägget ser ut. Är nog ganska lika eftersom alla kurser jag läser ligger hos samma skola.

Man kan ju välja om man vill läsa 100%, 50% etc.. men jag tror absolut att du skulle tycka att det var kul och givande! Ibland kan det bli lite stressigt och man måste ha självdiciplin eftersom man inte direkt har en lärare att fråga och sådär. Lycka till! :)

• soffiproppi

Har inte heller läst på distans, men kan ju uttala mig om vad jag tycker om själva ämnena. Filosofi: jätte kul om du är en filosofisk och analystisk person. Psykologi: Har gett mig absolut ingenting =/ Religon: ett av mina bästa ämnen och inte mer än att läsa bok, skriva och göra nått studiebesök, otroligt intressant. Historia: Mycket intressant och är du allmänbildad har du en del gratis här!

• theoIsac

ok ingen fara jag blir bara glad om jag får svar ok men då verkar ju filosofi nåt jag borde satsa på, är intresserad av det och då går det nog lättare också..alltid roligare att plugga nåt man tycker är kul..
    Religion och historia hade jag ju tänkt läsa för att de är obligatoriska och då är det skönt att dom är rätt så lätta också.

• theoIsac

oj vad seg jag är på att svara
    regret: ok, nu läser jag vid nti, det kanske du också gör? jag kommer nog inte läsa 100 procent i såna fall, nu läser jag halvtidskurser..
    strongt av dig att klara en kurs på två veckor, det låter inte alltför lätt

• regret

Isac04: Nej jag läser på Miroi.. men upplägget är nog ganska lika på alla tror jag, eller vad tror du? :) Aa det enda som är jobbigt med det är att man kanske kunde fått bättre betyg om kursen varit lite längre, om man haft lite mer tid på sig att plugga inför slutprovet..

• theoIsac

regret: jo det verkar ju vara likadant, är det helt på distans eller? jag började plugga på nti för några månader sen och tycker det är jätteskönt studiesätt, man saknar kompisar att plugga med ibland iofs.. men när man har barn som ska tas om hand är det skönt att slippa schemalagda tider och bussar som ska passas mm men jag tror jag ska testa att läsa lite över sommaren, psykologi, filosofi och religion kanske. Det är lite jobbigt att plugga på sommaren bara, självdiciplinen lär ju gå åt skogen när det finns så mycket annat att göra

• TerrorMorsan

har läst filosofi a och histora a på distans
    läser nu pyskologi b fast inte på distans...historan tyckte jag var svårt,,,

skepp ligger trygga i hamnen,men det är dom inte byggda för
  • theoIsac

läser du för att komma in på högskola eller? jag tänkte söka till högskola sen måste bara samla på mig en himla massa poäng först

• therre

Här pratar du med en som faktiskt läst ALLA de på distans/flex Jag läste dock via min hemkommun så jag fick komma in till skolan om jag ville ha genomgång med läraren (ensam elev utom i fi a där vi var två ) samt göra provet i skolan, om det nu inte var inlämningar.

Har läst Psy A (minns inte om jag läste B *s* ), Fi A och nu B, Hi A, B, C och Re A och nu B

Filosofin är ganska bra att läsa med någon eller ha mkt kontakt med läraren eftersom det ibland kan vara såvrt att skriva ner vad man tänker där

• mamyleine

Läs Psyoligi A+B på distans & även religion nu på mån börjar min filosofi på distans.
    Psykologi var lätt (har lätt för att tolka människans psyke + att jag läser om olika teorier innan. Var mycket om Froud och hur han tolkade saker i psykoanalysen (i a kursen) B kursen var det mycket eget tänkande och funderingar om sjukdommar som borderline, sitzofeni osv) . Religionen rätt tråkig (detta mycket pga att jag inte är intresserad) .

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • theoIsac

therre: ok va bra, då kan jag fråga dig sen om jag fastnar
    hur många ämnen läste du åt gången? eller det kanske inte var upplagt så, läste du heltid?

• theoIsac

mamyleine: läser du på heltid?

• mamyleine

Japp . Läst allt på heltid. Eller psykologi a+b läste jag parallet med datakunskap + operativsystem Win XP förra sommaren. Det var för att det var 50 poängskurser och jag ville ha fullt studiestöd. 100 är ju heltid (dvs 5 veckor) .
    Nu läser jag MA b och filosofin börjar som sagt nu på måndag. Dock är den halvtid också då jag känner att MA B är väldigt tuff kurs. Allt på distans.

theoIsac skrev 2007-04-18 13:35:18 följande:
    mamyleine: läser du på heltid?
    ~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • therre
    theoIsac skrev 2007-04-18 13:31:16 följande:
    therre: ok va bra, då kan jag fråga dig sen om jag fastnarhur många ämnen läste du åt gången? eller det kanske inte var upplagt så, läste du heltid?
    jag har läst typ 500p ungefär åt gången. minns inte vilka av dessa jag läste samtdigt, men nu läser jag iaf re b och fi b (+ ett gäng andra ämnen!)
Svar på tråden psykologi, filosofi, historia och religion