• Lill Ja

Hur deklarerar man aktier?

Ursäkta att jag är lat nu som frågar er i stället för att ringa skatteverket.

Jag kom på idag att jag sålde lite aktier förra året som jag ju måste deklarera för nu. Inge mycket, 10 000-15 000 tror jag det blev.

Surfade runt på skatteverkets hemsida, men jag fattar inte (tröööög). Nån som vet vad blanketten heter som jag ska skriva ut?

Och: Jag tänker ABSOLUT INTE göra så här..........men vad skulle hända ifall...säg min granne...sket i att deklarera sina aktier? För att han varken fattade eller orkade. Märker skatteverket det?

• Svar på tråden Hur deklarerar man aktier?
  • sanna77

K4 heter den.

Skatteverket har info om alla aktier du har sålt. Om du inte deklarerar får du betala ett skattetillägg. Har för mig att det är i storleksordninge 40 %.

• Lill Ja

K4. Tack så mycket!

Ok, då ska jag säga det till min granne...

• brokig

K4-blanketten brukar fö alltid medfölja deklarationspapprena, samt en broschyr om hur man fyller i den. Skatteverket har stenkoll på noterade aktier i Sverige.

• Storasyster yster

Numera går det även att deklarera aktier via nätet. Sambon gjorde det och det var supersmidigt.

~~* Lilla Tyris *~~
  • Lill Ja

Men va rackarn, om skatteverket VET alla aktieaffärer jag gjort, varför ska jag då måsta deklarera för dom?

Jaja, tack för tipsen iaf! Nu har jag skrivit ut blanketten och får väl ägna nästa vecka åt den!

• sanna77

Skattemyndigheten saknar ingångsvärden för aktierna. De har bara uppgifter om vad du sålt och för hur mycket.

• Lill Ja

Oki!

Ska tusan aldrig mer sälja det jag äger på banken...haha.

• abnocto

Har du aktier så kan det vara bra att ha ett excelark där man skriver upp vad man betalade när man köper aktier och sedan alla händelser (split m.m) under årens lopp löpande. Då blir det helsmidigt att deklarera oavsett hur länge du ägt dem.

Svar på tråden Hur deklarerar man aktier?