• Sofia75

Snabb hjälp!!!! Om fog som fastnat på kakel- o klinkerplattor....

Har precis byggt nytt badrum o i helgen var vår kakelkille här o satte upp kaklet o la klinker. Fogade i söndags och nu efteråt så sitter en massa torkad fogmassa på allt kakel o klinker. Kakelkillen gjorde så mycket han kunde i söndags, tog bort det han kunde då. Det som blev kvar skulle kunna torkas bort dagen efter. Idag är det onsdag och vi sliter fortfarande med detta, det går bara inte bort, det ser ändå dammigt ut!! Finns det något medel man kan använda? Snälla hjälp oss någon!!!!

• Svar på tråden Snabb hjälp!!!! Om fog som fastnat på kakel- o klinkerplattor....
  • Mamma Mio

Man får hålla på och tvätta om och om igen, byt vatten! Detta är helt normalt!

• Sofia75

Då får vi väl fortsätta då Men oj, vad det sitter....

• Mamma Mio

Ja...inget kul, vi har renoverat två badrum, x flera pga vattenskador.HemlisPenga mun

• Gisma

Det finns kakeltvätt. Vi köpte på Svenka kakel i gbg, men det finn säkert på vilken kakel affär som hellst..

• Venusmannen

Det låter ju som att det tvättades lite för dåligt efter fogningen. Ungefär 10 vattenbyten brukar jag göra. Sedan är det bara att polera av ytan med trassel dagen efter.

• Gul13

Sitter det mitt på plattan går det att göra som de andra sagt!
    Men har det blivit liksom "för mycket" fog i skarven som flutit ut över plattan så fogskarven blivit liksom för bred så får du leva med det tyvärr.

• Sofia75

Plattorna är inte helt släta utan har små gropar i, det är som sten liksom, där har det fastnat. Vet inte om vi kommer att få bort det. Ska testa att köpa någon speciell tvätt för det som fanns i affären, hoppas det hjälper..... Annars får vi nog acceptera läget

Japp, tror att kakelkillen hade lite bråttom vid fogningen, han borde ha tvättat lite noggrannare direkt, nu sitter det ju som berget!!!!

Tack för svar....

• Hallonpajen

Jag har hört att ättika (24 %) fungerar kanon! har dock inte testat själv, men det kan kanske vara värt att testa? Viktigt att tvätta av med vatten efteråt bara eftersom ättikan är sur och låter man den sitta kvar kan den "fräta" på naturmaterial. Men tvättar man bara av ska det inte vara ngn fara. Värt att testa kanske?

• Gul13

Å då får du nog tyvärr leva med det. Så blev det på vår bård i förra badrummet. Det slits med åren men tyvärr går det nog inte bort helt.
    Trist om det var ett proffs som gjorde det. Vi, jag och maken, var åtminstone glada amatörer!

• Sofia75

Hallonpajen: Alla tips är välkomna, eftersom vi just nu känner oss desperata. Mycket pengar har investerats i detta badrum och det är INTE roligt när det ser enbart dammigt ut, vilket det gör nu

Svar på tråden Snabb hjälp!!!! Om fog som fastnat på kakel- o klinkerplattor....