• Anonym (nojig)

Nojig för graviditet!

Hej,

Finns det någon mer som nojar sig inför en ev. graviditet? Jag kommer på nya saker varje dag som kan hända ex. foglossning, för tidigt född bebis, havandeskapsförgiftning m.m.

Till saken hör att jag studerar och kommer att vara höggravid i slutet av utbildningnen (föda typ 3v. efter examen) Jag vill ju inte behöva avbryta terminen pga. av ex. foglossning m.m.

Visst, vi borde kanske vänta tills jag har fast jobb och man inte behöver oroa sig för att "planeringen" ska spricka, men vi längtar ju så mycket!!

Någon mer som tänker som jag, hur resonerar ni? Kommer ni att vänta tills allt är perfekt och vad som helst kan hända utan att det påverkar jobb, utbildning m.m.???

SUCK!!

• Svar på tråden Nojig för graviditet!
  • CeeJay

Det finns ingen perfekt tid att skaffa barn - när det gäller ev krämpor som man får under graviditeten - kommer de så gör de det oavsett vart du är i livet. Men om jag vore du och hade dessa funderingar just kring studierna skulle jag vänta eftersom det verkar på din TS som att du inte är gravid just nu?

• Anonym (nojig)

Nej, det är jag inte. Vi har funderat på barn i ett år... och jag i två år ensam. Jag vet inte om jag orkar vänta ett år till, eller snarare 1,5 år, vet inte om jag klarar det... har tänkt på barn konstant varje dag i ett år...

• H  e  l  e  n  a

Mitt BF är ca 4 v efter att min utbildning är slut. Orkade inte heller vänta längre! Dock vill jag säga att det inte är nån barnlek (haha...) att vara gravid och man måste helt klart vara beredd  på att inte orka lika mkt som man gör annars. Du måste helt enkelt tänka till ordentligt och väga för och emot vad gäller att vänta kontra riskera att behöva avbryta utbildningen. Svårt, jag vet! Lycka till!

Väntar en son med BF den 29:e juni!!!
  • CeeJay

Då är det väl bara att köra? Om du längtar och har en man/sambo som också vill bli förälder så är det ju inget problem?

• Anonym (nojig)

PUH! Nej, egentligen borde vi väl bara köra på... men som sagt det dyker upp tusen anledningar till att vänta samtidigt som det dyker upp lika många som säger att vi ska köra på!

Blä, detta tar på mina krafter... vill ju så gärna, men jag vill inte avbryta utbildningen. Det är ju ingen jobbit utbildning men ändå, sakerna måste ju göras...

SyrranH: vad fick er att bestämma er?

• H  e  l  e  n  a

Att jag tillslut inte kunde tänka på annat än bebis... Dessutom vet man ju aldrig hur lång tid det tar att bli gravid. För min mamma tog det 1 1/2 år första barnet så jag var rädd att det skulle ta lika lång tid för mig. Så vi började då jag garanterat skulle vara ca en månad förbi examen när bebisen var beräknad  och var beredda på att det kunde dröja (men det tog sig alltså direkt)...

Sen vill jag tillägga att fast graviditeten tar på krafterna och till viss del gör utbildningen jobbigare så är det också en sån positiv kraft att veta att man är gravid när man längtat och tänkt på dte så länge!

• Beckie

Jag tycker det låter bra. Du behöver nog inte vara orolig. Försök tänka på annat, gör mycket saker, umgås med folk och tänk inte så mycket på det här med barn. Då tror jag nojjan släpper och du kommer att njuta och vara jätteglad. Jag tycker inte alls det låter som någon dålig planering. Jag planerar själv att skaffa barn i samband med att jag är färdigutbildad.

• Anonym (nojig)

Tack! Ni ger mig hopp. Jag försöker att skärpa mig, tänka på annat och inte hela tiden tänka mig de värsta senario som kan hända =) Det går ju trots allt bra för de flesta! Och som sagt jag har funderat så länge på detta och nu är min sambo också säker på att han vill!

• Tatta

Jag har 3 barn och det är bara den tredje som var lite krånglig med foglossning som du tänker på. Jag hade graviditetsbälte och kryckor och jobbade tills 2 veckor före förlossningen. ta tag i det mesamma, gå tillo sjukgymnast (MVC vet). Tränade styrketräning under samma period och tog hand om min hälsa. Det gick bra! Med de andra graviditeterna var det inga problem - jag mådde jättebra och var glad och uppåt inför de kommande barnen. Allting löser sig alltid och barn är det bästa man kan ha! Du kan ju lika gärna snubbla i en trappa och svimma av en vecka eller så . Kör på!

• H  e  l  e  n  a

TS:

Bra tjejen! Jätteskönt när man är är på samma våglängd som sin sambo också. Tycker så synd om dem som måste tjata för att killen ska bli sugen...

Svar på tråden Nojig för graviditet!