• Nosig

Invagination -fler vars barn har drabbats?

Min 11-månader gamla son fick invagination (en slags tarmvred) i fredags. Det löste sig med hjälp av kontrastvätskan så vi slapp operation, tack och lov, men jag är på helspänn nu och rädd för att det ska komma tillbaka.
    Finns det fler här vars barn har drabbats av detta? Hur gick det för era barn? Har de fått återfall? Mår de bra idag?

• Svar på tråden Invagination -fler vars barn har drabbats?
  • LillElis

Vår son har haft tarmvred x 2. Han fick opereras. Mycket otrevlig upplevelse. Idag mår han utmärkt. Finns tyvärr inga garantier för att det inte skall hända igen.

• Tove

Hej!
    Jag hade dte som liten,flera gånger, men slapp opereras. Minns inget av det men mamma har sagt att det var det vidrigaste hon varit med honom. jag hade sådan smärtor att jag bara SKREK ock klättrade på henne,Ögonen vände sig nästan ut och in på mig.
    Men nu har ja en JÄRNmage så jag har kalrat mig utmärkt!

Kram M

• Nosig

LillElis: Fy, vad jobbigt! Hur lång tid gick det mellan de två gångerna? Skönt att höra att han mår bra idag!

Tove: Järnmage? Hoppas vår lille kille också får det! Härligt att höra att du mår bra!

• LillElis

Nosig: Pojkens tarmvred nr 1 berodde på en missbildning som kallas för malrotation = hela tarmpaketet hade inte roterat rätt i buken under grav. Nr 2 berodde på sammanvaxningar från första op.  Det var ca 3,5 mån mellan tarmvreden. Det är väldigt bra att de inte varit inne och opererat i Er sons mage, då det gärna blir sammanväxningar=en typ av ärrbildning inne i magen. Kan tillägga att min bror när han var liten haft just den typ av tarmvred som Er son råkat ut för. Han har aldrig haft några problem med detta igen, idag är han 27 år. Förstår Din oro, jag funderar också mycket över detta. I juli är det två år sedan det hände sist. Tänker att jag inte kan gå omkring och oroa mig. Tänk om det dröjer 10 år till nästa gång, eller inte händer igen. Ska jag oroa mig så länge blir jag knäpp. Nu vet de på sjukhuset vad Er son råkat ut för och kommer att kolla detta omedelbart om han skulle få samma symtom igen.

• Nosig

LillElis: Tack för ditt svar! Jag håller med dig om att det egentligen bara är dumt att gå och oroa sig för något som man inte vet om det kommer hända ens. Det för ju inget gott med sig, men det är inte alltid lätt att vara rationell... Jag får tänka som du säger; nu vet både vi och sjukhuset vad som är fel om han får samma symptom igen, så då kan vi hjälpa honom snabbt.

• melmax

min son fick invagniation vid 14 m ålder, tjocktarmen hade gått 30 cm upp i tunntarmen!Förvånad efter 2,5 h på röntgen med ständiga försök med kontrastvätska lyckades dem "trassla" upp allt! ingen trevlig upplevelse direkt...men han är idag 3,5år och har klarat sig från återfallGlad  invagniation är vanligast på pojkar under 2år...

• Nosig

Melmax: Vad bra att han slapp återfall! Låter som om ni hade en riktig pärs på röntgen. Jag tyckte det var fruktansvärt även om det gick ganska lätt och förhållandevis snabbt (jämfört med för er!) att få ordning på det hela.

• melmax

ja det var faktiskt bland det värsta jag har varit med om! så här i efter hand så kan jag känna att vi borde ha stått på oss mera och inte gått med på detta utan han fick nått lungnande...skrek ju hysteriskt hela tidenLedsen  o den j...a läkarn tyckte att jag skulle amma honom medans de försökte med kontrasten...för han kunde inte tänka när Melvin skrek!

tilläggas ska ju att jag slutade amma när han var 8 mån!Flört

fick eran son nått lungnade?

• Nosig

Va, amma?! Hur i hela friden skulle det gå till? Även om man var igång med amningen så kan jag inte alls fatta hur det skulle ske rent praktiskt! Och ärligt talat: skulle verkligen ett barn som är så rädd och har så ont vilja äta? Antar att läkaren var så stressad att han inte tänkte klart...

Nej, han fick inget lugnande heller och jag funderade mycket på det efteråt. Vet inte själv hur det är att få lugnande, men det känns som om det eller sövning skulle ha gjort upplevelsen mindre traumatisk för barnet. Undrar hur de gör med vuxna? (Läste någonstans att enstaka vuxna också kan drabbas.)

• melmax

nej han måste ha fått nåt "hjärnsläpp"Fundersam

har en kompis som gjort en sån undersökning o hon sa att det gjorde så jä..a ont! å då får man ju bara så dåligt samvete för att man utsatt sin lilla kille för en sån undersökning utan smärtlindring!!!!

ja ja nu är det gjort o förhoppningsvis slipper man gå igenom det nåt merGlad

glömde säga att risken är störst att det kommer tillbaka inom 1-2 dygn, sedan är risken lika liten som för vem som helst!Skrattande

Svar på tråden Invagination -fler vars barn har drabbats?