• Lejlej

olja teak eller inte?

vi har nyss köpt jutlandia teak-utemöbler från jysk.

Frågan vi ställer oss nu är om vi ska olja (= mörkare, ser lite hardwoddigt ut) eller inte olja (= grått)

vi har en nybyggd altan = fortfarande trä"gul" och ett trähus i färgen ljusbeige med blått runt fönster o hörn

jag vill egentligen ha dem som de är nu, som nya. det är finast

Blir oljade teakmöbler ljusare sen (alltså som nya)?

Hjälp mig bestämma mig, ge mig bra argument både för o emot

tack

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
  • Svar på tråden olja teak eller inte?
  • gertie

Jag hade oljat. Tycker att det dels ser lite snyggare ut, dels så skyddas bordet om du oljar det ordentligt.

• Tabby

Det finns olja med färgpigment i om du vill att de ska se ut som från början eller ha en annan nyans.

• barnglad

ni behöver ju inte olja detta året. Tycker ni den börjar bli för grå, så är det bara att ta fram sandpappret o börja slipa. O sen olja in...
    Tänk bara på om ni börjar olja så måste ni forsätta. För ni täpper till porrerna i möblen.

• Lejlej

tack för alla svar. vi har hemma kommit fram till precis vad barnglad sagt här ovan. Anledningen från början att vi ville ha teak kom vi på att det faktiskt var för att ha så lite underhåll som möjligt eftersom vi vet hur det brukar bli. vi har en massa tankar på vad vi ska göra så de står sig men när det kommer till kritan så hinner vi inte/glömmer bort det så det är bäst att ta det enlaste först. Grille tex ser vi på våren att vi tom glömt tömma på sista askan, än mindre tvättat gallret eller smort in den över vinter. Blir ju dyrt i längden

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
Svar på tråden olja teak eller inte?