• Snutte83

Sharon, Persimon eller kaki?

Vad säger du om denna frukt?

http://www.ica.se/vardagshjalpen/lib_img/mat_ao_bilder/sharon.jpg
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sharon, Persimon eller kaki?
  • 82an

Sharon

Milky Joe is more than just a coconut on a stick.
  • Sencha

Spontant "Sharon".

Fast jag hade egentligen för mig att Sharon är en förädlad, kärnlös variant (den man vanligen hittar) och att Persimon alltså är den oförädlade, med stora fröer. (Å andra sidan HAR jag hittat fröer i Sharon en gång...)

• Snutte83
    Sencha skrev 2007-04-18 22:10:05 följande:
    Spontant "Sharon".Fast jag hade egentligen för mig att Sharon är en förädlad, kärnlös variant (den man vanligen hittar) och att Persimon alltså är den oförädlade, med stora fröer. (Å andra sidan HAR jag hittat fröer i Sharon en gång...)
    Inte en aning Räcka ut tungan

Blev nyfiken för vad folk kallar den för när jag såg nya Ramlösa. Där heter den persimon. Men vi säger sharon här hemma.
  • Sencha

Jag hade visst delvis rätt

"Sharonfrukter är kakifrukter som vidareförädlats i Israel. Dessa frukter saknar bitterämnen och kan ätas direkt efter skörd då de fortfarande är hårda. Smaken är söt och fyllig. Ibland skiftar fruktköttet i brunt på grund av sockerutfällningar i frukten. Dessa försämrar dock inte kvaliteten på frukten."

www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/frukt/frukt_sharon.htm

• Asereht

De är otroligt goda så ni som inte stiftat bekantskap med Sharonfrukt köp och testa!

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
  • muulin

haha jag va den enda som rösta persimon, ramlösa reklamen har satt sina spår

• Snutte83
    muulin skrev 2007-04-18 22:31:50 följande:
    haha jag va den enda som rösta persimon, ramlösa reklamen har satt sina spår

Därav denna omröstning!
  • Nazeeya

Persimon säger jag. Det stod det på skyltarna i grönsaksaffären jag jobbade i en sommar

• Minialp

Sharon, är inte persimon nån liknande frukt fast större?

Svar på tråden Sharon, Persimon eller kaki?