• Jessica K

Göra mattelektionen kul?

Är ute på en skola och ska hålla i matten för två 9or i några veckor framåt.
    Vi ska gå igenom lite om skala, likformighet, ekvationer, bråkräkning, parantesräkning, konjugat- och kvadreringsreglerna.
    Men jag har noll idéer om vad man kan göra för att få det liiite roligare.

Någon med tips??

• Svar på tråden Göra mattelektionen kul?
  • Tutluva

Är det ens möjligt?
    Behöver jag säga att det aldrig varit mitt ämne?

Men jag önskar dig lycka till! Du kanske kan rädda några från att hata matte.

• Nyfiken gul

kul vet jag itne -men något som jag uppskattade i skolan så var det VETTIG matematik...

Att bara räkna en massa bjabba-bjabba i en mattebok sa mig ingenting....

Däremot om läraren tänkte till lite o gjorde verkliga parallella problem av mattetalen vart det genast mycket roligare....

Alltså vardagsproblem fick oss att lösa mattetalen både enklare , fortare o roligare....

O jag minns också att vi lekte mycket med sugrör i 9:an.... vi fick bygga roliga figurer o modeller som vi sen skulle räkna ut hur stora dom vari kvadratmeter och hur många meter sugrör vi använt osv....

• Jessica K

Tutluva: Tack tack! Får hoppas att jag kan lära någon något bra

Nyfiken gul: Tack för tipset! Verklighetsanknytna uppgifter ska jag försöka få in! Jättebra!

• Bast

Jag håller med om att försöka reda ut VARFÖR man ska räkna så här! Ex. hur mycket smink ryms det i en burk som är så hög och diametern är.....
    Om en parfym kostar......
    Om Petter vill köpa en moppe måste han.....

Själv HATADE jag matte i högstadiet då jag inte fattade VARFÖR det var bra att kunna räkna med X och Y bl.a. Sedan läste jag matte A och matte B på Komvux, och idag satt jag alldeles själv och räknade ut hur mycket det skulle kosta att tapetsera ett rum av den och den storleken med olika tapeter och prisnivåer.
    Mycket praktiskt! Nu vet jag VARFÖR matte är bra! (Och dessutom är det skitkul, men tala inte om för någon att jag erkänt det!

• Jessica K

Bast: hihi tackar. Ska försöka väcka elevernas förståelse för varför de ska kunna de olika sakerna då.
    Fast det är lite svårt att ha någon bra motivering till varför konjugat- och kvadreringsreglerna är vettiga att kunna

• Bast

Hm, Tja... Det är sant!
    Men du löser det säkert! Bara det att du funderar på hur du kan göra det hela roligare får mig att tro att du kommer att göra succe!!!!!!!

• Nyfiken gul
    Jessica K skrev 2007-04-18 22:43:23 följande:
    Bast: hihi tackar. Ska försöka väcka elevernas förståelse för varför de ska kunna de olika sakerna då.Fast det är lite svårt att ha någon bra motivering till varför konjugat- och kvadreringsreglerna är vettiga att kunna
    om inte annat så är det bra att ha i bakhuvudet när man väl börjar i gymnasiet.... det är bara ett sommarlov emellan om man tänekr så....

Det är svårt att ta igen förlorad matte i gymansiet - då läser man ju matte på en helt annan nivå o måste ha baskunskaperna i bakfickan i alla fall så man inte är helt lost...

Så lite logik kan ju vara bra att blanda in....
  • Jessica K

Bast: Tack! Hoppas bara att man kan komma på nååågot kul

Nyfiken gul: Ja tanken med det avsnitt jag ska gå igenom är just för att förbereda eleverna inför gymnasiet. Inte så mycket nytt annars utan mer fördjupning i det de redan kan.

• IsaW

Kan du ta exempel från en dagstidning eller något annat konkret? Dagstidning har sportresultat, tv-tablåer, ekonomi, annonser m.m. som kan användas för att se konkreta exempel på mycket matematik. Annars kan du ju ta upp något om matematikens historia och var dessa olika aspekter av matematiken härstammar ifrån.
    Kan de jobba i grupper och få redovisa på olika annorlunda sätt?

Verkar som en spännande uppgift du fått
    /blivande mattelärare

• Jessica K
    IsaW skrev 2007-04-19 13:18:29 följande:
    Kan du ta exempel från en dagstidning eller något annat konkret? Dagstidning har sportresultat, tv-tablåer, ekonomi, annonser m.m. som kan användas för att se konkreta exempel på mycket matematik. Annars kan du ju ta upp något om matematikens historia och var dessa olika aspekter av matematiken härstammar ifrån. Kan de jobba i grupper och få redovisa på olika annorlunda sätt?Verkar som en spännande uppgift du fått /blivande mattelärare
    Ja sportresultat kan bli bra! Kanske kan få dem att räkna hur många mål en viss klubb har gjort om de har resten av siffrorna i tabellen. Får ta ett snack med pojkvännen (sportjournalist)
    Tack för tipset!

Hur länge har du kvar förresten? Har jag precis börjat läsa matten på högskolan.
  • IsaW

Jag har drygt ett år kvar. Jag har läst färdigt matten förutom didaktiken, så det ska bli väldigt kul att få vara mer ute i skolan och göra VFU. Vilket ämne läser du mer än matte?

• minimalin

Jag läste matte A och B på friskola (komvux) och vi hade inga böcker, bara lektioner och "avstämningar", alltså inga prov.
    Vi satt också i grupper och träffades på egna bestämda tider och arbetade tillsammans. De som hade fått IG på gymnasiet fick MVG via den här metoden, men det funkar ju inte för alla, men det var kul! Sedan kan man ju relatera till saker i sin egen vardag, för det är ju det vi använder matten till sen.

• Jessica K
    IsaW skrev 2007-04-19 18:36:41 följande:
    Jag har drygt ett år kvar. Jag har läst färdigt matten förutom didaktiken, så det ska bli väldigt kul att få vara mer ute i skolan och göra VFU. Vilket ämne läser du mer än matte?
    Så skönt!
    Jag har läst 60p svenska, Au1 och Au2 och har börjat med matten nu. Ska läsa upp till 60p matte och 80p svenska. SJälv då?
  • Jessica K
    minimalin skrev 2007-04-19 18:59:05 följande:
    Jag läste matte A och B på friskola (komvux) och vi hade inga böcker, bara lektioner och "avstämningar", alltså inga prov. Vi satt också i grupper och träffades på egna bestämda tider och arbetade tillsammans. De som hade fått IG på gymnasiet fick MVG via den här metoden, men det funkar ju inte för alla, men det var kul! Sedan kan man ju relatera till saker i sin egen vardag, för det är ju det vi använder matten till sen.
    Har du några tips på hur man kan förknippa det till vardagen? Något som 16åringar skulle tycka vara kul?
Svar på tråden Göra mattelektionen kul?