Du måste logga in för att svara i en tråd.

• leana

radon i dricksvatten

Bor i villa med egen borrad brunn. Fick nyss reda på att et aldrig tagits några prov för radon i vattnet. Nu är jag så himla orolig över att det finns radon i det och vilka fosterskador det medför. någon som vet något?
    leana v.23

• Svar på tråden radon i dricksvatten
  • pl77

Ni får nog lämna vatteprov för analys. Bodde själv på landet med första barnet i magen och då var vårat vatten inte tjänligt under en tid och vi fick ta vatten i dunkar från våra föräldrar....

Fixa ett prov så fort som möjligt så får du klara dig utan att dricka kranvatten på ett tag. Det finns ju andra farliga saker i vattnet för bebisen som man kanske inte tror.

Lycka till!

• petrusjka

Ni måste mäta för att veta hur er brunns värden ser ut, det är inte säkert att ni har radon i vattnet bara för att ni har borrad brunn, det beror väldigt mycket på vilken slags berggrund ni bor på. Så gör ett test via kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.

Som Pl 77 säger så kan det finnas mycket annat läskigt i enskilda vattentäkter, så gör ett prov som innehåller kemisk och mikrobiologisk analys, det brukar gå på mellan 1000-2000 :- genom kommunen, och det är det värt. Jag är fd miljöskyddsinspektör, och det var mycket givande att jobba med vattentäkter, de är ju verkligen livsviktiga. Så om du har fler frågor så ska jag göra mitt bästa för att hitta svar! Men börja med din kommuns miljö- och hälsoskyddskontor!

Läs på Strålskyddsinstitutets hemsida, www.ssi.se, under "radon" i vänstermarginalen.

Här är ett urklipp från SSI:

Risker med radon i dricksvatten
    Förtäring av radonhaltigt vatten bedöms ge en genomsnittlig stråldos till den svenska befolkningen på 0,01 mSv per år vilket beräknas orsaka några få dödsfall i cancer per år. Vid 100 Bq/l, gränsvärde för radon i vatten (tjänligt med anmärkning) är den årliga stråldosen 0,02 mSv per år och vid 1 000 Bq/l (otjänligt) 0,2 mSv per år. Radon som avgår från hushållsvatten till inomhusluften kan ge upphov till några tiotal av de dödsfall i lungcancer som årligen orsakas av radon i Sverige. De kortlivade radondöttrarna som kan finnas i vattnet utgör förmodligen inte någon hälsorisk.

• punkten

Det hade vi när jag var liten också. Koka vattnet och ställ det i kylskåpet, så är det okej att dricka det! Så kan ni göra tills ett test har utförts iaf.

• leana

Tack för svar. Petrusjka: Vilken berggrund är vanligast att det finns radon i ?

• ceci lia

Punkten och alla andra: radon och gifter försvinner inte av att man kokar det. Det är bara bakterier som försvinner då. Radon och andra gifter märker man inte av på en gång utan de lagras i kroppen till skillnad mot bakterier som man oftast blir dålig av på en gång.
    Samma sak gäller ju fisk. Gifter i insjöfisk går ju inte att få bort genom tillagning. Fisk och ostar som man ska undvika ur bakteriesynpunkt däremot kan tillagas och på så sätt bli OK att äta.

• petrusjka

Fast det mesta av radonet luftas bort ur dricksvatten, åtgärden vid radon i brunnen är att se till att vattnet luftas före det används. Åtgärd vid radon i inneluften är att öka ventilationen.

Men du har helt rätt om miljögifterna och kemiska ämnen i vattnet.

Hmm, letar efter någon bra uppgift om vilken berggrund som är mest radonhaltig, jag hittar inget bra, men kommunen har radonriskkartor från Statens Geologiska Undersökning, du kan gå till ditt miljökontor och titta på dessa kartor. Ring före...

• Isolde

Har du radon i dricksvattnet kanske du också ska kolla hur det är med radonet i huset. Visserligen har jag fått för mig att det sällan är själva berggrunden som gör hus till "radonhus" utan byggmaterialet -- är själv uppvuxen i ett hus byggt av blåbetong -- men fråga åtminstone runt i grannskapet om någon annan har problem med radon.

Risken för fosterskador av radon i vattnet kan inte vara alltför stor. När det gäller radon i inomhusluft måste man vara utsatt för relativt höga halter under en längre tid för att radonet som ensam faktor utgör en fara.

Följ för all del Petrusjkas råd och kolla närmare med SSI!

(Har för mig att det är gammal hederlig granit som är "höggriskberggrund" för radon. D.v.s. en av de dominerande bergarterna i Skandinavien.)

• Farelli

En sak till kolla upp flourid! Detta ingår inte i vanlig vattentest...vi hade tjänligt vatten med anmärkning på radon. Det stod inget om Flourid...nu i efterhand har vi fått reda på att radon och flourid går "hand i hand". Flourid=fluor.

Svar på tråden radon i dricksvatten