Ni måste mäta för att veta hur er brunns värden ser ut, det är inte säkert att ni har radon i vattnet bara för att ni har borrad brunn, det beror väldigt mycket på vilken slags berggrund ni bor på. Så gör ett test via kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.
Som Pl 77 säger så kan det finnas mycket annat läskigt i enskilda vattentäkter, så gör ett prov som innehåller kemisk och mikrobiologisk analys, det brukar gå på mellan 1000-2000 :- genom kommunen, och det är det värt. Jag är fd miljöskyddsinspektör, och det var mycket givande att jobba med vattentäkter, de är ju verkligen livsviktiga. Så om du har fler frågor så ska jag göra mitt bästa för att hitta svar! Men börja med din kommuns miljö- och hälsoskyddskontor!
Läs på Strålskyddsinstitutets hemsida, www.ssi.se, under "radon" i vänstermarginalen.
Här är ett urklipp från SSI:
Risker med radon i dricksvatten
Förtäring av radonhaltigt vatten bedöms ge en genomsnittlig stråldos till den svenska befolkningen på 0,01 mSv per år vilket beräknas orsaka några få dödsfall i cancer per år. Vid 100 Bq/l, gränsvärde för radon i vatten (tjänligt med anmärkning) är den årliga stråldosen 0,02 mSv per år och vid 1 000 Bq/l (otjänligt) 0,2 mSv per år. Radon som avgår från hushållsvatten till inomhusluften kan ge upphov till några tiotal av de dödsfall i lungcancer som årligen orsakas av radon i Sverige. De kortlivade radondöttrarna som kan finnas i vattnet utgör förmodligen inte någon hälsorisk.