• Mia83

Stark eller svag kalkyl? Bolån....

Anser du att detta är en stark kalkyl eller ej?
    Det gäller ett bolån.

Banken kräver 14 500kr efter att boende och lån är betalda. När du räknar på lånet använder du dig av en bottenlåneränta på 9%, och en topplåneränta på 12%. Resultatet blir 17 000kr kvar när boendet samt alla andra lån är betalda.

Om man ser till dagens ränteläge anser jag att det är riktigt goda marginaler, iom att bankerna oftast endast räknar på 3% högre ränta än den aktuella.

Anledningen till att jag undrar är att vi diskuterade detta med banken idag, och rådgivaren verkade inte tycka att vår kalkyl var särskilt stark. Hon hävdade att en kalkyl inte är stark förän man klarar bolånet trots sjukskrivning, arbetslöshet eller liknande, samt rekordhöga räntor.
    Men då undrar jag varför människor med mycket mindre marginaler får lån öht....?

Tanken med samtalet var inte att få ett lånelöfte, utan att diskutera våra framtidsplaner samt att få feedback på dem.

Var kvinnan vi träffade ovanligt pessimistisk?
    När jag räknade på lånet så tyckte jag att jag verkligen tog i i överkant med räntorna, just för att se att vi har goda marginaler när det är dags.
    Visst är det bra om man klarar både mardrömsliknande räntor samt bortfall av en inkomst, men hur troligt är det att en medelsvensson klarar de kriterierna?

När man köper huset går ju allt sparat kapital åt, vilket gör att man får börja om på noll.
    Men med goda marginaler så har man ju snart byggt upp en trygghetsbuffert igen, för att klara oförutseddheter. Dessutom finns ju även försäkringar för just nedsatt betalförmåga att teckna under tiden man ännu inte har en tillräckligt stor buffert.

Vad tycker ni?
    Ska jag känna mig nedslagen av bankens respons, eller ska jag prata med någon annan?
    Att planera för att köpa hus är ju väldigt stort, och om man ska spara mycket pengar under en kort tid så vill man ju hålla motivationen så hög som möjligt. Då underlättar det ju om man känner stöd ifrån den bank man planerar att låna av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 23:40:50:
    Eftersom ingen av er som har läst har svarat antar jag att detta klassas som ett lyxproblem, och det må så vara, men för mig är min familjs dröm om hus viktig.
    Hoppas att någon har lust att kommentera.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 16:25:08:
    Någon frågade vilken bank vi var hos. Det var Swedbank.

• Svar på tråden Stark eller svag kalkyl? Bolån....
  • Ameos

Jag är ingen bankkvinna, men jag håller med dig. Tycker att banken låter väl pessimistisk. Visst är det bra att de granskar er kalkyl noga, men om man bara ska ge lån utifrån "mardrömsliknande räntor samt bortfall av en inkomst", så borde de flesta få avslag.

Sedan så tycker jag inte att du har ett lyxproblem, snarare tvärtom. De flesta som vill flytta till hus idag tampas med samma problem!

Måste bara fråga, vilken bank var det ni pratade med?

• Storasyster yster

Jag tycker det låter som en bra kalkyl. När vi skaffade lånelöfte räknade vi med att jag ska jobba 75% och en marginal på räntan med 3 procentenheter (har jag för mig). Ska man vara så pessimistisk som bankkvinnan var så kan man ju aldrig låna.....för man kan väl aldrig vara säker på att båda inte blir arbetslösa eller sjukskrivna. Skulle det ske så drastiska saker i framtiden så får man väl sälja huset. Man kan ju undra hur folk i storstäderna kan få lånelöfte annars, med de huspriserna.

~~* Lilla Tyris *~~
  • Miss Lau

Tycker att det är en okej kalkyl.

Inte superstark men absolut tillräcklig. Frågan är väl hur era inkomster ser ut i framtiden. Räknar ni med att öka inkomsterna? Planerar ni fler barn osv. Men som sagt, helt okej kalkyl tycker jag.

• R Mutt

Jag tycker nog att man ska räkna på både hög ränta och ena parten sjukskriven/arbetslös.

Det är ju ingen orimlig eller otänkbar situation att ta med i beräkningen.

• Ameos

R Mutt: Varför inte på en gång då utgå ifrån att båda blir arbetslösa eller sjukskrivna... Om man ändå ska måla f-n på väggen menar jag.

Undrar hur många som skulle få lån då...

• Lillmoe

jag kände mig precis som du efter mitt första besök hos min bank (swedbank)när vi gick i hustankar. Bankkvinnan var rätt så negativ till vår kalkyl och jag kände mig helt modfälld och tänkte att det nog bara var att ge upp husplanerna... Hon anmärkte bla på att jag inte hade fast jobb.

Vi vände oss senare till en annan bank som visadesig vara mycket mer tillmötesgående. Nu har vi köpt hus i nacka och flyttar in på måndag! Lycka till

• Mia83

Tack för många bra svar!

Vi har i våra beräkningar räknat på de löner vi har idag, alltså inte räknat med de lönehöjningar som kommer med åren.
    Vi planerar inte att skaffa fler barn, även om det inte är en omöjlighet längre fram. Det tar vi ställning till när vi bor i vårt hus och ser hur livet ser ut.
    Vad jag främst inte förstår är varför de säljer försäkringar gällande just inkomstbortfall, och sen inte nämner detta som en möjlighet när man diskuterar.
    Låt säga att det tar oss fem år att bygga upp en stor buffert, som vi kan känna oss trygga med.
    Om vi är oroliga innan kan vi ju då välja att teckna en försäkring som skyddar oss under de åren.

Jag har fått lite distans till detta sen igår och känner mig inte alls nedslagen nu.
    Jag tror att just den kvinnan vi träffade var allmänt pessimistiks, till det mesta. Hon hade en sådan utstrålning.

Vi kommer att bygga vårt hus om 5 år, det är jag säker på.

• Ameos

Mia: Vilken bank var ni till? Så att man vet vilken bank man kan undvika.

• Lillmoe

samma bank som jag också haft liknande erfarenhet från...

• Mia83

Lillmoe

Ja, jag såg det.
    Jag har en känsla av att Swedbank är lite "kinkigare" än andra banker.
    Vi kommer nog byta bank när det är dags, men eftersom de är vår bank idag så är det ju dit vi går för rådgivning.

• R Mutt

Ameos: Jo det är väl ännu bättre. Vi har råd med vårt lån även om båda blir sjukskrivna/arbetslösa och räntan stiger.

• Mia83

R Mutt

Det är ju jättebra för er, men hur vanligt tror du det är? Tycker du att det är en realistisk förväntning att ha på låg- och medelinkomsttagare?

Svar på tråden Stark eller svag kalkyl? Bolån....