Stark eller svag kalkyl? Bolån....
Anser du att detta är en stark kalkyl eller ej?
Det gäller ett bolån.
Banken kräver 14 500kr efter att boende och lån är betalda. När du räknar på lånet använder du dig av en bottenlåneränta på 9%, och en topplåneränta på 12%. Resultatet blir 17 000kr kvar när boendet samt alla andra lån är betalda.
Om man ser till dagens ränteläge anser jag att det är riktigt goda marginaler, iom att bankerna oftast endast räknar på 3% högre ränta än den aktuella.
Anledningen till att jag undrar är att vi diskuterade detta med banken idag, och rådgivaren verkade inte tycka att vår kalkyl var särskilt stark. Hon hävdade att en kalkyl inte är stark förän man klarar bolånet trots sjukskrivning, arbetslöshet eller liknande, samt rekordhöga räntor.
Men då undrar jag varför människor med mycket mindre marginaler får lån öht....?
Tanken med samtalet var inte att få ett lånelöfte, utan att diskutera våra framtidsplaner samt att få feedback på dem.
Var kvinnan vi träffade ovanligt pessimistisk?
När jag räknade på lånet så tyckte jag att jag verkligen tog i i överkant med räntorna, just för att se att vi har goda marginaler när det är dags.
Visst är det bra om man klarar både mardrömsliknande räntor samt bortfall av en inkomst, men hur troligt är det att en medelsvensson klarar de kriterierna?
När man köper huset går ju allt sparat kapital åt, vilket gör att man får börja om på noll.
Men med goda marginaler så har man ju snart byggt upp en trygghetsbuffert igen, för att klara oförutseddheter. Dessutom finns ju även försäkringar för just nedsatt betalförmåga att teckna under tiden man ännu inte har en tillräckligt stor buffert.
Vad tycker ni?
Ska jag känna mig nedslagen av bankens respons, eller ska jag prata med någon annan?
Att planera för att köpa hus är ju väldigt stort, och om man ska spara mycket pengar under en kort tid så vill man ju hålla motivationen så hög som möjligt. Då underlättar det ju om man känner stöd ifrån den bank man planerar att låna av.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 23:40:50:
Eftersom ingen av er som har läst har svarat antar jag att detta klassas som ett lyxproblem, och det må så vara, men för mig är min familjs dröm om hus viktig.
Hoppas att någon har lust att kommentera.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 16:25:08:
Någon frågade vilken bank vi var hos. Det var Swedbank.