• lina822

    Kan man bli gravid trots dålig sperma kvalite?

    Hej
    jag är ny här.....har försökt att skaffa barn i ett år utan resultat.utredningen visade dålig sperma kvalite. Hur dålig är den vet inte än. Läkaren är på semester.Mår så dåligt.Har slutat att äta. Läkare satte oss i kö på IVF så det betyder kanske att spermier är jätte dåliga.Vet någon om det kan vara genetisk? min mans pappa hade samma problem.läkaren sa att han hade slöa spermier. Det tog för hans mamma 1,5 att bli gravid.....men de fick ändå 3 barn.Finns det en chans för mig? snälla hjälp

  • Svar på tråden Kan man bli gravid trots dålig sperma kvalite?
  • norrlänning

    Hej!
    Vi hade samma problem, slöa spermier samt få till antalet. Inte en chans att bli gravida på egen hand enl min gyn, blev oxå satta i kö till IVF men lyckades ändå på egen hand när vi hade "gett upp". Vi försökte ca 1.5 år innan jag blev gravid (vi hade till och med börja göra "det" för att vi ville igen, inte för att det var rätt tidpunkt.. Jag vet hur jäkla pressad och ledsen man känner sig, håller tummarna för er!!

  • Annabel

    några av våra bästa vänner hade försökt bli gravida i 2 år, genomgick utredning och felet var då inte bara få utan även slöaa spermier.
    provet gjordes om efter ett halvår - likadant då.
    När du fått veta det och stått i IVF kö i 2 månader så VIPS funkade det.
    Barn nr 2 va aldrig nått problem - de blev gravida på andra försöket.

  • Dalva

    Min pojkvän har dålig spermakvalitet och hade vid senaste provet endast 5 milj/ml. Jag blev ändå gravid på naturlig väg, men fick missfall i vecka 7. Jag vet hur du känner, men försök att inte oroa dig. Lycka till!

  • Marie 79

    Hej

    Min sambo har stopp i sädesledarna så dom fick gå in & plocka ut spermier. Där blev elva stycken varav 3 ägg blev befruktade. Så vi fick tillbaka ett och vi fick en dotter i januari. Och hans spermier var jätteslöa så det kan fungera. Lycka till!!!

  • milli01

    Hej Lina822! Min man har också få och slöa spermier! Vi håller på med vårt första IVF försök. Läkarna tyckte att det var vår bästa chans men sa samtidigt att det ABSOLUT inte var en omöjlighet att bli gravida på naturlig väg. Det finns ju spermier så då är det klart att det går men sannolikheten är väl lite lägre! Ge inte upp!

  • HoppTro

    Hej
    Min man har få, dåliga och slöa spermier. Vår läkare sade att vi har typ 1 % chans att bli gravida på naturlig väg. Alltså om vi försöker varje månad i tio år har vi en chans att bli gravida... Vi tyckte oddsen var för låga, så vi gör nu vår första IVF/ICSI.

  • Linnea Mark

    min man har slöa spermier ..vi har försökt o bli med barn i snart 2,5 år utan att lyckas , vi gjorde vår första IVF/ICSI för en månad sen men fick minus på testet , jag ger inte upp ,ska göra ett FET försök vecka 20..

  • Utlandssvensk

    Det beror helt pâ resultaten. Kvalitén kan ju faktiskt vara mer eller mindre dâlig. Allt frân att det kan fungera hemma, till att det kanske behövs IVF/ICSI för att lyckas.

    Men en sak är säker - du blir inte lättare med barn för att du slutar äta...!!

  • rollergirl

    Vi har haft mellan 0-10 (stycken) spermier/två spermaprov, har ändå (via ICSI) lyckats bli gravida flera gånger och även fått en underbar dotter, så även de allra sämsta oddsen kan ge graviditet och barn!

    Lycka till!!

  • rebekka06

    Min man har slöa spermier och blev satta på ivf.....
    Gjorde 3 misslyckade försök,började det 4:e med nedregulerande spray....under den behandlingen lyckades vi bli gravida själva utan hjälp. Fick en son för snart 6 veckor sedan. Så ge inte upp!

    Lycka till!

  • lillamilla75

    Tycker det är så roligt att höra dessa solskenshistorier att man ÄNDÅ lyckats bli gravid på naturlig väg trots så dåliga odds.
    Min man har FÅ och LÅNGSAAAMA spermier, vi fick en dotter genom ICSI (vårt andra) i Juli-06.

  • Livia2

    Ja, tack för alla solskenshistorier!
    Min man har få och slöa spermier. Vår läkare sa att IVF var det enda spm gällde för oss. Innan vi skulle börja vår första IVF behandling blev vi naturligt gravida!!!
    Tyvärr slutade det i missfall v.12
    Nu ruvar jag i vår andra IVF behandling, hoppas att det denna gång ska gå hela vägen fram..

  • IaF

    Hej!
    jag har en kompis vars sambo har slöa och få spermier. de sa till dem att det var 5 % chans att de skulle bli gravida utan hjälp med IVF och för några månader sedan blev hon gravid utan hjälp så visst finns det hopp. Lycka till!

Svar på tråden Kan man bli gravid trots dålig sperma kvalite?