• Anonym (Sjuk??)

Förhöjda kalciumvärden *hjälp*

Jag har fått provsvar idag och de visar på förhöjda värden av Kalcium. Inte mastodonthöga, utan förhöjda.
    Undrar vad det kan bero på.
    Ska till läkaren om nån vecka då jag måste utredas pga mina symtom.

Jag äter inga tillskott och äter sällan mejeriprodukter.

Sjukdomshistorik:(nuvarande)
    *ofta lätt feber
    *ont i svanken(har små knutor där)
    *"knyck" på nacken, som en minipuckel på ryggraden(ONT)
    *ofta blåmärken
    *Huvudvärk varje dag
    *trött ofta
    *orkeslös
    *öm över buken
    *problem med avföring

Mitt Hb är 146 så jag har ingen järnbrist!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 00:05:33:
    Måste tillägga att jag 2005 hade en liten propp i hjärnan. Om det nu har någon betydelse.
    Läkarna vet inte vad det berodde på...

• Svar på tråden Förhöjda kalciumvärden *hjälp*
  • Anonym

Troligtvis pga av rubbning av sköldkörteln som i sin tur ger urkalkning av skelettet vilket leder till skelettet ändras och kan ge puckel o knölar på skelett över hela kroppen.

Urkalkning av skelett leder till att skelettat luckras upp och kalciumvärdet ökar i blodet.

• Anonym

Finns många följdsjukdomar till sköldkörtelrubbningar, som kan ge dina symtom. Fråga din läkare om thyroideaprover.

• Anonym

tar du p-spruta så ska du sluta med det för det kalkar ur skelettet ytterligare.

• Anonym

Det kan finnas fler orskaer, infektioner och andra bakomliggande sjukdomar såsom autoimmuna sjukdomar mm mm
    lever och njurprover bör också tas.

• Anonym

vet inte exakt men kan det inte bli så om man har en långgående inflammation i ex tarmarna?
    sen finns det så klart andra tillfällen som är allvarligare men det behöver ju absolut inte vara så......
    hur gammal är du?

• Anonym (Sjuk??)

Tack snälla för svaren.

Jag är 32 år gammal, tar inga p-medel då jag är i klimakteriet efter en total hysterektomi.
    Äter inga östrogentillskott.

Däremot kanske tarmarna strular till då då jag haft(har??) inflammation där-

• Anonym (fru p)

Ibland kan kalcium vara förhöjt vid ett enstaka tillfälle men när det tas om så är det inom det normala. Kanske att du var intorkad vid provtagningstillfället? Ofta söker man ju vård då man inte mår så bra och då har man ju ofta ätit och druckit dåligt innan, vilket kan ge falska förhöjda värden.

Svar på tråden Förhöjda kalciumvärden *hjälp*