• sofialisa

Kan jag byta efternamn till min farmors släktnamn?

jag heter Andersson &  min sambo heter Persson, alltså inte så mycket att hänga i granen.

Nu är det så att jag är sugen på att byta efernamn till min farmors släktnamn/flicknamn och eftersom hon är född & uppvuxen i Tyskland så har  hon ett jätte fint tyskt efternamn.

Hur funkar det och byta, kostnad ? osv ?

Kan min sambo få det fina tyska efternamnet om vi någongång gifter oss..?????

• Svar på tråden Kan jag byta efternamn till min farmors släktnamn?
  • Heidi1

vad d kostar vet jag inte men d borde väl inte va några problem o bytta.vänd dig till skattemyndigheten.om ni gifter er så får han ta d efternamn du har.

• mammacatta

Ja på båda, men du måste gå via PRV eftersom ingen av dina föräldrar hetat det.
    Kostar 1500 tror jag.

• mintchocolate

Jag fick inte ta släktnamn, då namnet inte hade funnits i släkten i hundra år. Konstig regel.
    Fast jag hittade på ett eget, det var roligare ändå

Lycka till, hoppas ni får ert fina efternamn!

• sofialisa

mm  nu har jag gått in och läst lite på både www.skatteverket.se  och www.prv.se

krävs det ett godkännande från min farmorssläkt????? ( det är dock bara farmor kvar i livet , men krävs det godkännande från henne?)

• sofialisa

mintchocklad.. 100 år whatta vad menar de men de?

• Marlyn

mint: Får man fråga vad du hittade på för efternamn?

• sofialisa

mintchoclate... hur tar man reda på om namnet funnits i mer än 100 år?

• presens konjunktiv

Du behöver inget godkännande, men för att du ska få ta det ska det ha funnits i minst två generationer inom de senaste hundra åren.

Jag tog min mormors flicknamn, och fick skicka in personbevis på mig där mamma stod med, på mamma där jag och mormor stod med, och på mormor där hennes föräldrar och mamma stod med. Då visade jag att både mormor och hennes föräldrar hette så, och att hennes föräldrar levde för hundra år sedan.

• presens konjunktiv

Och ja, när det väl är ditt kan din sambo ta det när ni gifter er (eller när som helst under äktenskapet).

• Marlyn

sofialisa: Mintchoklad menar att namnet måste ha varit använt inom de senaste 100 åren för att kunna räknas som ett släktnamn som får användas nu.

• mammacatta

Man kan ta ett som inte varit använt på hundra år!
    Vad heter boken...?
    Nordisk familjebok!

• mintchocolate

Andra har svarat åt mig ser jag, vad bra

Svar på tråden Kan jag byta efternamn till min farmors släktnamn?