• Lindchen

Från A-kupa till full B-kupa. Någon med erfarenhet?

Har i alla år haft en väldigt liten byst och när jag nu fött två barn är den om möjligt ännu mindre.

Funderar på att fixa brösten till en full B-kupa, men tvekar lite. Någon som har refarneht av en bröstoperation som är villig att dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Från A-kupa till full B-kupa. Någon med erfarenhet?
  • Mollan Malin

Jag  har erfarenhet i ämnet... vad vill du veta?

• Lindchen

Mollan Malin, du kan väl berätta lite om hur vilka reaktioner du fått från släkt och vänner tex. Hur länge efter operationen har man ont? När kan man börja lyfta sina barn? Är det något prakiskt att tänka på efter en operation? Lite tips och råd inför operationen osv...

Jag är tacksam för al info jag kan få!

• Mollan Malin

De reaktioner jag fått från familj och vänner har enbart varit positiva. Jag gjorde min operation efter att ha gått ned massor i vikt (ca25-30kg) och gått från c/d-kupa till a/b-kupa efter det. Det fanns alltså mest bara skinn kvar och var väldigt hängigt. Hade det bara handlat om kupstorlek, alltså om mina bröst hade varit små men fasta hade jag nog inte gjort operationen. Efter bröstförstoring och två lyft har jag en d-kupa igen.
    Jag tycker först och främst att du ska tänka igenom ditt beslut väldigt noga. Efter operationen har du väldigt ont, och det dröjer ett tag innan du kan leva som vanligt. Jag tror att det skiljer sig lite beroende på om du sätter implantaten framför eller bakom bröstmuskeln. Mina sitter bakom.
    Några tips på vad du kan göra innan operationen: Hör efter om det är någon som hjälpa dig hemma om du inte har pojkvän eller man. Det man oxå kan göra är att ställa ner sånt man behöver ner på diskbänken eller längst ner i kylskåpet eftersom det kan vara näst intill omöjligt att lyfta armarna. Tvätta håret själv gick inte för mig...
    Hoppas detta är till lite hjälp i alla fall.
    Om du har fler frågor så fråga på!

• korthår

Jag har alltid haft A kupa och varit nöjd med det. Efter barnen blev brösten lite hängingare men det är ju naturligt med åldern. Till min stora förvåning började jag gå över till B-kupa i 40-årsåldern.Fettet (jag är normalviktig) omfördelar sig och mer lägger sig på brösten. Om dina bröst inte ser ut som två tomma påsar kommer de tillbaka lite senare i livet.

• Lindchen

Tack för att du delar med dig av dina tips och erfarenheter Mollan Malin!

Tacksam om fler vill dela med sig av sina erfarenheter.

• stråtan

Jag har opererat mina bröst. Jag hade A-kupa från början men efter att ha ammat 2 barn så hade jag -AAAA-kupa..
    Jag har alltid velat ha större bröst så det har varit ett mål för mig & nu i efterhand är jag jätteglad att jag gjorde det tillslut & att jag väntade tills efter jag fött barn.
    Fråga vad du vill. Jag svarar gärna på om jag kan.

• Lindchen

Stråtan, hade du liksom Mollan Malin svårt att lyfta armarna efter operationen?

Hur länge är man så handikappad att man inte kan ta hand om sina barn? Mina barn är 3 mån resp. 2,5år. Tänkte vänta tills efter sommaren så då är de lite större.

Vad önskar du att du hade vetat innan du opererade dig som du blev varse efter operationen?

Jag har många funderingar men kommer inte på fler för tillfället...

• stråtan

Visst gjorde det ont att lyfta armarna i början, speciellt vänstra sidan var extra tjurig, men så är det ju inte 1 utan 2 operationer man gör...jag menar, man har ju 2 bröst så då blir det 2 ingrepp & det är inte säkert att den ena sidan läker i samma takt som den andra.

Första veckan måste man ta det lugnt, helst inte lyfta tyngre än ett mjölkpaket men är barnen så stora så att dom kan gå själva så är det inga problem. Det jobbiga är väl att man som småbarnsförälder kanske inte kan vila så mycket som man kanske behöver efter ett sånt ingrepp.

Det finns så otroligt mycket att ta reda på som man kanske inte är medveten om från början, tex vad för implantat man ska ha, vilken profil & hur många cc (kubikcentimeter) man ska lägga in.
    Sen är det så att dom flesta som förstorar ångrar efter ett tag att man inte gjorde större. Så känner jag oxå ibland.
    Det går heller inte jämföra sig med andra & hur mycket dom har lagt in utan resultatet beror på din egen vikt, längd, bröstomfång & hur mycket egen bröstvävnad man har. Sen är det bra att jämföra för & nackdelar med att ha framför respektive bakom muskeln. Som du förstår så är det en djungel & bland det viktigaste är ju att hitta en klinik som man känner sig trygg med.
    Jag kan varmt rekommendera en sida som heter "skönhetsoperationer" som bara är för tjejer som har eller ska plastikoperera sig. Du måste ansöka om att få tillgång till sidan & göra en presentation. Där hittar du all information du behöver & garanterat många nya vänner som gärna hjälper & stöttar i alla funderingar kring detta ämnet.
    Adressen är: www.plasticsurgery.mylava.net/

Lycka till!

• Lindchen

Tack Stråtan! Jag ska genast gå in på länken du skickade.

FYI så har jag idag bokat tid för konsultation. Känns lite pirrigt!

Svar på tråden Från A-kupa till full B-kupa. Någon med erfarenhet?