• fenomena83

Får man a-kassa igen till hösten om man sommarjobbar?

Undrar en sak..
    Om man är arbetslös och går på a-kassa. Och så söker man jobb som är utannonserade som "sommarjobb" , och så får man ett sånt. Får man då a-kassa igen till hösten när anställningen är slut?
    Eller är det så där tramsigt att man måste på nytt uppfylla arbetsvillkoret dvs jobba i 6 månader?
    För det är ju inte så lönt att söka sommarjobb då om man inte har några pengar till hösten liksom.

Undrar en annan sak också förresten om nån vet, som har koll på af och sånt. Hur länge måste man gått arbetslös för att bli berättigad praktik? (eller aktivitetsgaranti eller vad det nu heter)
    Känns som det kan va en utväg, man kan ju visa i ett par veckor vad man går för utan att företaget behöver betala lönen, så kanske dom vill anställa en sen om dom tycker man är duktig

Hoppas nån kan svara!

• Svar på tråden Får man a-kassa igen till hösten om man sommarjobbar?
  • jacklin

har du a-kassa dagar kvar så får du fortsätta stämpla utan problem

• AannaH

Om du bara ska jobba över sommaren kan du ju deklarea i kassakorten att du arbeta..behöver ju inte säga upp akassan. så till hösten blir det ju som vanligt igen..Lycka till

• jacklin

det med aktivitetsgaranti vet jag inte om det finns kvar längre, för det kostar ju pengar och regeringen vill att alla som inte har jobb ska ha så lite pengar som möjligt.

• blonde redhead

Har du dagar kvar får du ju fortsätta på dom, men du får nog inte en ny period bara på ett sommarjobb.

Aktivitetsgarantin är nog borttagen i stort sett.

• fenomena83

Jaha va bra!
    Då blir det till att söka massa sommarjobb då!

Jag befarade nog att aktivitetsgarantin var borttagen jaa... annars skulle dom nog sagt nåt om det på AF... suck...

• fenomena83

Eh förresten? Så lite pengar som möjligt?
    Vad jag vet så fick man väl ut pengar enligt sgi när man va på aktivitetsgarantin. Och det är ju mindre pengar än a-kassan?
    Och man får ju inte a-kassa och aktivitetsstöd samtidigt..
    Så det har dom ju fått om bakfoten..
    Sen får man ju förhoppningsvis jobb efter praktiken.. och det är väl bra?? Trodde att dom ville att alla skulle jobba.

Svar på tråden Får man a-kassa igen till hösten om man sommarjobbar?