• Hemera

Hur länge sitter skiten i?

28/3 blev jag rejält förkyld med ont i bihålorna.... Det gick över runt långfredagen... Sen efter 2 dagar kom huvudvärken! Aj, aj! Sen kom värk i tänderna. Va till doktorn i fredags och han gav mig bara Renässans nässpray eftersom jag är gravid. Sa även åt mig att ta 2 alvedon eller panodil vid värk. Igår fick jag jäkligt ont i vänster kind o käke och idag är det ännu sämre! Huvudvärken har dock släppt. Gör såå ont att tugga tom mjukt bröd.
    Vad gör jag nu då?
    Hur länge kan det sitta i?
    Just nu sitter jag med en vitlöksklyfta i vänste näsborre. Kan ju inte skada iallafall.

Kan tilläggas att det luktar vidrigt i näsan, men jag kan inte snyta mig.

• Svar på tråden Hur länge sitter skiten i?
  • mamman05

1 månad satt det i för mig Ledsen

ღ Min son ღ
  • Cat3

Jag har haft halsfluss och äter penicillin för tillfället, men jag har också ont i käken och har svårt att tugga. Kan jag ha varit drabbad av två infektioner (bakterier och virus)? Eller brukar man ha ont efter halsfluss?

• Cat3

Har inte varit snuvig, bara rejält svullen i halsen och hög feber.

• Ingy

Låter som du skulle behöve penicillin. Finns sorter som man kan äta även om man är gravid.

• Hemera

Cat3: Jag har inte heller varit snuvig!
    Du kan säkert ha haft både halsfluss o känningar åt bihålorna samtidigt!
    Det är inte alls kul med värk!

mamman05: Vad gjorde du för att lindra besvären? Hade du skitont hela 30 dagar?

• voice

Hej!

Hoppas att du blivit bättre nu! Annars låter det ju verkligen som att du behöver penicillin mot bihåleinflammation! Har man inte feber kan man prova cortisonspray i näsan så svullnaden lägger sig i slemhinnorna,men det tar flera dagar.

• emmaj84

Konstigt att han inte gav dig penicillin mot bihålsinf. Själv hade jag urinvägsinf. och fick penicilin, när jag var gravid....

• Hemera

voice: Lite bättre, tack!
    "peppar, peppar"
    Det är helt lugnt när jag ligger mer men ca 1 timme efter jag rest mig börjar det spänna och värka över käken och kinden.

• Ingy

hmm tycker verkligen att du ska kolla igen så du inte fått någon inflammation i käkbenet :| Krya på dig!!!

• Hemera

Ingy: men borde det inte värka hela tiden då?

• Themis

Kolla upp det så du inte behöver oroa dig, det är mycket ovanligt med komplikationer MEN:

Jag hade en vända bihålor nu i våras igen och en kollega berättade då om sin syster som varit gravid och gått runt som du. När det till sist undersöktes efter ett par månader så visade det sig att hon hade fått riktig benröta i käken vilket måste akutåtgärdas och läkaren blev tämligen upprörd eftersom bakterier som kommer så långt in i kroppen/blodet i extremfallet även hade kunnat påverka graviditeten.

Efter 4-6 veckors elände är det nog därför läge att kolla upp sig igen även om man har varit hos läkare en gång, och särskilt om man är gravid.

• Ingy

Jag vet inte hur det känns men om du har haft ont så länge tycker jag du skulle gå till en ny läkare o höra :) Dels för det gör ont men också för att du ska slippa vara orolig för man blir ju jättenojjig när man är gravid :> Kändes som jag var orolig för det mesta när jag var gravid :)

Svar på tråden Hur länge sitter skiten i?