Smarriga kakrecept sökes OMGÅENDE!
Är sååå sugen på kakor, så jag vill ha recept på nåra... Kom igen nu och spinn loss!
Är sååå sugen på kakor, så jag vill ha recept på nåra... Kom igen nu och spinn loss!
300 g Bregott normalsaltat (OBS, måste vara bregott!)
2½ dl maizenamjöl
3 dl vetemjöl
1½ dl socker
1 tsk bakpulver
Rör ihop och klicka ut i småbrödsformar i 150 grader 30-40 mimnuter. Det blir ca 70 st och dom är såååååååå goda!
Jag vet inte vad dom heter...Bregottkakor tror jag, men jag kallar dom för himmelska kakor
Det här har jag hittat på FL och de är tokigt goda.
Fudgerutor 175 grader 15-20min
Kakor
200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gr mörk blockchoklad
100 gr smör
Smält smöret i en kastrull, rör ner ägg och socker, rör ner resten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpannan. Grädda i 175 grader i 15-20min. Vänd upp kakan på bänken. Ta bort papperet genast.
Glasyr;
Koka allt utom smör i en kastrull till det tjocknat, ca 15-20 min. Blanda ner smöret. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna helt. Skär i rutor och förvara i kylen eller frysen.
Och så dom här får jag ju inte glömma...dom är asagoda!!
2 1/2 dl vetemjöl (150 g)
1 dl socker
1 tsk malen ingefära
1 tsk stötta kardemummakärnor
1/2 tsk bikarbonat
2 msk ljus sirap
100 g smör
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Blanda de torra ingredienserna i en matberedare. Ringla över sirapen och lägg i smöret skuret i mindre bitar. Arbeta snabbt ihop till en deg.
3. Ta upp degen och dela den i tre delar. Rulla ut varje del till en rulle, ca 40 cm lång. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Tryck till med en gaffel.
4. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter.
5. Låt kakorna svalna en liten stund på plåten. Skär dem i sneda bitar.
Jag kan ju säga att jag ALDRIG lyckas rulla ut någon rulle, jag pusslar ihop en rulle med lite besvär. Hur som helst är kakorna såååå himla goda!
Knäckiga kryddkakor (eller kryddiga knäckkakor) hette mitt senaste inlägg!