• VivviM

Standardmjölk eller lättmjölk till 1-åring

Jag har alltid trott att det ska vara bäst med "riktiga" matvaror till små barn som standardmjölk och bregott eller smör och inga light produkter så jag köper oftast standard mjölk (röda) till min 1-åring och vi andra dricker mellanmjölk (gröna) men så läste jag nånstans att man ska ge barn lättmjölk eller vatten! Vad stämmer egentligen? Hur gör ni andra?

Emilia, min ängel, mitt underverk, min inspiration, mitt älskade gullebarn, mitt allt
  • Svar på tråden Standardmjölk eller lättmjölk till 1-åring
  • Hanna36

Jag skulle absolut inte ge lättmjölk!! Vi kör med mellanmjölk här!

• blonde redhead

Mellan elelr standarmjölk ger vi. Aldrig lättmjölk..

• OopsyDaisy

Jag föredrar att ge standard eller mellan.

• linedja

Vi kör oxå med mellanmjölk! har hört, precis som du, att man alltid ska ge "helprodukter" och inte mssa light till små barn.

Vart var det du läste om lättmjölk till små? Eller du kanske inte kommer ihåg..?

• Ilonasmamma

standard mjölk eller mellanmjölk och riktigt smör får våran dotter. Vi dricker mellanmjölk hemma hos oss,men hos båda våra föräldrar finns det standardmjölk i kylen.

hon är 10mån.

riktigt fett, bra fetter, hellre smör än margarina osv. eller en bra olja.

• barnensrätt

Jag är uppvuxen på mellanmjölk, så det kommer mina barn också bli..

Jag blev ju normal och frisk(?)

• Noklen

Inga lättprodukter till små barn. Lättprodukter över huvudtaget är knappast att rekomendera. Standardmjölk ska man ge till 3 år ungefär, sen kan de dricka mellanmjölk.

♥Moa 051020♥
  • Dino78

Från 1 år sa dom på BVC att det inte spelar någon roll, däremot var den röda att föredra när dom var små.
    Min tjej vill inte dricka mjölk över huvudtaget men hade hon velat hade det fått bli lika mycket lätt som standard (jagd ricker lätt och sambon standard).

DIF i själ och hjärta
  • wellpapp

det finns nog inget SKA i den frågan, i min familj är vi uppväxta med lätta och mellanmjölk men vi är långa och gödda ändå!

det är väl helt enkelt så att barnen får det föräldrarna äter och dricker oftast...

en kompis familj serverade bara "riktigt" smör och mjölk, det tyckte jag smakade urk! men dom var varken större eller mindre eller på nåt sätt sämre eller bättre i utvecklingen än i min familj...

använd dig du av det som känns bäst.
    det är säkert bra att servera standard men det är knappast heller ett måste.

• Ilonasmamma

min sambo fick från tre veckors ålder mjölk direkt från kossan(nerkylt) blandad 50/50 med vatten!

Svar på tråden Standardmjölk eller lättmjölk till 1-åring