• vofflan

Dåliga tänder på hund

Min hund är 2 år , han äter bara hårt torrfoder, kanske en ostbit ibland, hund ben o ett grisöra när han har varit duktig,

Han har gula fläckar på tänderna o när jag bortar tänderna på honom blöder tandköttet, är det inte lite tidigt? Jag har inte borstat tänderna på hunden innan

• Svar på tråden Dåliga tänder på hund
  • Birgitta2

Han kan ha lite tandsten och/eller tandköttsinflammation. Kontakta veterinär för det så de får se på tänderna. Du kan också ge honom plaque-off som du strör över fodret. Bra mot tandsten och går att köpa i de flesta zoo-affärer.

• Woppsiedaisy

Mycket troligt tandsten, ta kontakt med en veterinär elelr köp en tandstenskrapa och skrapa själv om du kan.
    Plaque-off ska vara bra har jag hört, prova

• Västkusttjejen

Min Casper fyller tre år nu i maj och nu idag lämnade jag in honom hos vetrenären för sövning och tandskrapning av tandsten. Är det bara lite så kan man skrapa själv, men är det mer bör du lämna in den så den får sövas då det kan göra väldigt ont på hunden och att den sedan blir rädd då du försöker själv igen. Nu är Casper vit och fin i munnen och ska nog inte lukta så illa längre ;) Plack off hjälpte tyvärr inte på Casper. På vissa är det jättebra, på andra funkar det inte alls.

• MamaN

Plaque Off är bäst när hunden är ren i munnen (för att förebygga tandsten), tycker jag. Den har även hjälpt till att förhindra dålig lukt på mina hundar och det tycker jag är mycket värt. Plaque Off i kombination med tandborstning gör att jag bara behöver ta tandsten på mina "damer" ca en gång vartannat år. De är nu 13 och 14 år gamla.

Svar på tråden Dåliga tänder på hund