• Cilla

"Skinnbitar" på vårtgården...?

Hej, grav i v 33 och har fått runda små (2-3 mm i diameter) skinnbitar här och var på vårtgårdarna som sticker upp. Har testat att knipsa av en, det blödde lite, men sen läkte det. Någon som vet vad det är och om man ska göra något åt dem?

• Svar på tråden "Skinnbitar" på vårtgården...?
  • HelenaMaria

Det har jag också fått, är i v.21+5. Tog bort en och det blödde lite. Tror det är sånt man får under graviditet men vet ej vad det är.

• oO Lovely Oo

Smörj in med olja istället för vanlig salva så lovar jag er att det blir bättre... även jag har torra bröstgårdar...

• oO Lovely Oo

Finns även en speciell salva för det sen när man väl börjat amma så bebis klara av det när den suger på tutten sen... finns på apoteket... mkt bra salva... kan man även andvända nu innan bebis kommer...

• oO Lovely Oo

Jo en sak till hehe.. ta alldrig bort eller knippsa av nått... kan då bli infekterat o gör då mkt ont kan jag lova så smörj bara in så blir det bättre

• Cilla

Jag smörjer inte med någonting för jag är inte torr alls. Bara dessa skinnbitar..

• Uhngoliant

Ja men sånna har jag oxå! Undrar vad det är... Sjukt kul att pilla bort oxå

I mitt fall misstänker jag att det är typ nått värmeutslag... fast jag vet inte riktigt..

• Kristin24

det har jag med...tror det har med hormonerna att göra..inte röra.

Go och glad Kexchoklad
  • Gunilla75

Har för mig att det är någon slags vårta. Har haft sådana förr på kroppen. Nu under graviditeten har de dykt upp just på vårtgården... men även på andra ställen på kroppen.

Man ska aldrig klippa bort sånt själv, hur fult det än ser ut. Hade en stor på ryggen förra året som inte var så mogen enligt läkaren. Först ville han inte ta bort den, men när jag började tjata om jag kunde göra det själv... så tog han bort den.

• Toola

" Dermatologen svarar:
    Det du beskriver kallas "skin tags". Det är den normala huden som bildar små veck oftast i armhålor, kring hals och ibland i ljumskar. Skin tags är inte smittsamt och är inte vårtor, vårta orsakas av virus. Du kan faktiskt ta en sax och klippa bort hudfliken vid basen, helt ofarligt, blöder sällan. "

Jag har också drabbats av dessa - verkar öka i antal när man är gravid. Jag upplevde det förra graven o nu är dom tillbaka igen o framförallt på vårtgården

• Plottis

Jag fick massor med såna på vårtgården då jag var gravid tredje ggn. De försvann dock av hårthänt amning och har inte kommit tillbaka.

Mamma till tjejer juli-02, feb-04 & juli-06
Svar på tråden "Skinnbitar" på vårtgården...?