Rengöra guld!?
Hur gör man rent guld,om man inte har sån guldrengöring som finns att köpa? Ketschup? Tandkräm!?
Hur gör man rent guld,om man inte har sån guldrengöring som finns att köpa? Ketschup? Tandkräm!?
ketschup eller coca cola
Jag brukar lägga smykena i en kastrull med vatten och vanligt diskmedel och koka upp det, sen tar jag en tandborste och gnuggar under kallt vatten. Det brukar fungera jätte bra. OBS! Ta inte för mycket diskmedel och vad du än gör gå inte där ifrån, det kan koka över och det går snabbt
Vad vill du rengöra?
Jag har känslig hud och har fått utslag av min förlovningsring som är i platina (vilket i princip skall vara omöjligt att vara allergisk emot) fick jag tipsat av en vän vars föräldra haft guldsmedja att ta aceton på en tops och göra rent ringen på insidan, för att få bort ev bakerier och hudflagor och annat snusk. om man vill kan man måla med genomskinligt nagellack på insidan! annars rekomenderar jag ketchup!
Lycka till
Ett halsband med ett hängsmycke som inte alls är guldfärgat mer
Det är guld men ser skitigt ut!
Platina innehåller nickel, är man känslig så är man.
Jag kan inte ha NÅT som är metallfärg, det finns ALLTID nickel i dem.
Jag vet vad det är i sånt där rengöringspulver *tänk tänk*. Man lägger dig smyckena på aluminiumfolie, häller på vatten och TJOFF så är det borta.
Ska fundera lite. Ringa morsan...
Det är nåt man har i kryddskåpet.
Birkarbonat! Klä en plastform med aluminiumfolie och strö i rikligt med bikarbonat. Lägg i smyckena. Koka upp vatten och häll i formen. Låt ligga till smutsen löst upp sig. Skölj av och borsta lite med en tandborste om smutsen är ihärdig.
Salt.
Salt och lite maskindiskmedel för TJOFF-effekt.
Lägg smyckena på folien, hä dit saltet och häll på varmt vatten.
TJOFF!
TITTA!!
Bikarbonat var det ju!
Men det fungerar med salt och maskindiskmedel åxå...
Oj! massor med tips...Ska prova...Har inte bikarbonat hemma,salt får det bli eller ketschup
Ketschup funkade,på halsbandet men inte på smycket
Tack för alla tips!