• Mia83

Aftonbladet: angående erfarenhet från arbete på McDonald's vs högre utbildning...

Läste precis en intressant artikel på aftonbladet. www.e24.se/dynamiskt/Jobb_karriar/did_15164645.asp

I arikeln framgår att 59% av de tillfrågade personalcheferna i en SIFO-undersökning värderar erfarenhet av arbete på McDonlad's högre än en termins studier i statsvetenskap.

Jag har tidigare haft misstankar om att just att arbeta på McDonald's är väldigt meriterande när man söker jobb, men har aldigt tidigare hittat några fakta att styrka det med.

Med tanke på den inställning som råder gällande att arbeta på McDonald's kan jag inte låta bli att dra lite på munnen, eftersom jag själv har flera år på McDonald's bakom mig, men ingen utbildning.

Så det lönar sig att svälja sin stolthet och ta de jobb som finns, även om det råkar vara vad man anser är ett sk "skitjobb".

• Svar på tråden Aftonbladet: angående erfarenhet från arbete på McDonald's vs högre utbildning...
  • 19Sofia79

det beror väl på vad det är för jobb man söker sen.
    Men jobb inom tex turist (hotell & restaurang) branchen värderar McD väldigt högt det är iaf sant.  

Second place is the first loser.
  • Malmöflicka

Jag har samma erfarenhet. Har fått flera jobb (restaurang och serviceyrken) bland annat tack vare att jag har McDonalds i bagaget.

• Malmöflicka

Vem som helst klarar ju inte av att jobba på McDonalds (vilket många verkar tro). Det krävs ju extremt hög stresstålighet, tempo, noggrannhet och sammarbetsförmåga.

• Tinuskan

Tror det har att göra att man är arbetsvillig, och erfarenhet av att arbeta är högre än studier...
    Å mc donald ska man ju vara stresstålig om nåt

• asfaltsblomman

håller med dig malmöflicka- man måste va extremt stresstålig på mcdonalds vilket många långt ifrån är.
    så skitjobb är det väl om man tänker på hur mycket man får slita och stressa.
    sen gäller det att kunna förmedla service i ett högt tempo oxå, det är en konst

• Mia83

Självklart inser jag att detta inte gäller vilket arbete man än söker, vissa arbeten kräver ju specialkompetens.
    Men det var kul att läsa att jag med erfarenhet från McDonald's kan rankas högre än någon med hög utbildning när det gäller de arbeten som inte kräver sådan kompetens.

• Wind Up Toy

Jag skulle ALDRIG klara av att jobba på MxDonald's å liknande jobb... att klara stess å press med barn e en sak.. men veet ju själv hur JAG beter mig när jag e hungri å får stå i lång kö... en ELOGE till er som står ut med alla oss hysteriska kunder!!!

• Åke Vilse

All praktisk arbetslivserfarenhet är väl bättre i de flesta fall än någon högskoleutbildning som inte har det minsta att göra med de jobb man söker

Må flugor från tusen kameler invadera dina armhålor!
  • Mia83

Åke vilse

Jag är tämligen säker på att många som studerat teoretiska ämnen anser sig bättre lämpade för även arbeten utan krav på speciell kompetens, bara för att de har studerat.

• Tinuskan

Det är en stor erfarenhet att studera, planera och så men man jobbar ju själv då.
    Arbetslivet e allt från grupp,chef. tider osv, ja jag tycker man ska höja upp arb erfarenhet högre.
    Skillnad på teori å pratik.

Sen e det många hög utb som tror att de ska speciall behandlas, hmm kneg som kneg, ingen grädd fil, de kommer att klättra snabbare ändå då de har mer kunskap...

Svar på tråden Aftonbladet: angående erfarenhet från arbete på McDonald's vs högre utbildning...