• pellesmatte

söker recept på jordgubb och rabarberpaj

jag var på spa i helgen  , och där serverades en underbar paj , det var smuldeg över , men smuldegen var inte som " vanligt " , utan mycket godare , det var nog havregryn i men det måste ha varit några mer lite grövre gryn i . några förslag ?

• Svar på tråden söker recept på jordgubb och rabarberpaj
  • AnnaK

Jordgubbs- o rabarberpaj
    Temperatur 200°
    Tid 15-20 min

Ingredienser:

100 gr margarin
    2 msk socker
    1½ dl vetemjöl
    1½ dl havregryn

Fyllning:

½ l jordgubbar
    ½ l rabarber
    1 dl socker
    1 msk potatismjöl

Gör så här:
    Smält margarinet.
    Rör ner socker, vetemjöl och havregryn till en smuldeg.
    Skiva rabarbern och jordgubbarna.
    Rör ihop socker och potatismjöl och blanda med rabarber och jordgubbar i en pajform.
    Fördela smuldegen över fyllningen.
    Grädda i mitten av ugnen i 200° tills smuldegen har fått färg, i ca 15 ? 20 minuter.
    Servera med marsansås.

• AnnaK

Ingredienser 5 satser i engångspajformar:

2 1/2 dl vetemjöl
    2 msk strösocker
    1/2 msk kanel
    100 g smör
    1 äggula
    Fyllning:
    ca 600 g rabarber
    1/2 liter jordgubbar
    1 msk potatismjöl
    1 dl strösocker
    Garnering:
    75 g vit choklad
    Så här gör du:
    Mixa degen och tryck ut den i pajform, låt sedan vila i kylen en halvtimme. Stötta kanterna med alfolie, pricka bottnen och förgrädda 10 minuter mitt i 225-gradig ugn. Låt svalna, tag bort stöttan.
    Skala grov rabarber. Skär stängerna i korta bitar, 2-3 cm. Ansa och halvera gubbarna. Bottna pajskalet med potatismjölet. Varva rabarber och gubbar med socker ovanpå potatismjölet. Grädda i ugnens nedre del ca 35 minuter i 225 grader. Tag ut och låt svalna.
    Bryt chokladen och smält i mikro, 700 W effekt 30 + 20 sekunder, rör om emellan. Skeda chokladsmeten över pajen. Låt stelna på svalt ställe. Kan frysas

• Fidelis ad urnam

Denna har jag gjort och den är SÅ GOD!

www.tasteline.com/default.ns&llngRID=1589

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
Svar på tråden söker recept på jordgubb och rabarberpaj