• Shinna

Hjärtat slår dubbelslag

Hej!

Undrar om det är någon gravid kvinna/tjej här som har samma problem som mig!?
    Är gravid i vecka 18 snart och för cirka 4-5 veckor sedan när jag var gravid i vecka 13 fick jag problem med att mitt hjärta började slå dubbelslag. Till en början var det bara kanske 2-3 gånger per dag och det har den sista tiden ökats väldigt mycket. Har ibland dubbelslag flera på raken som håller på i cirka 1- 2 timmar och sen avtar det en stund för att sen komma tillbaka igen... vissa dagar har jag bara några 4-5 stycken. Är det någon som vet om detta fenomen är normalt?? Har aldrig hört att man kan få denna typ av problem när man är gravid. Man känner ju till dom vanliga problemen man kan få som tex illamående, kräkningar, trötthet, mm...snälla....om någon har samma problem som mig och har fått problemen under under sin graviditet så kan du/ni väl svara...blir livrädd och får fruktansvärd ångest varje gång det händer...

Tusen tack på förhand..

Hälsningar
    Angeliqa

• Svar på tråden Hjärtat slår dubbelslag
  • Ximona81

du kanske bör höra av dig til en läkare .. hade jag gjort ..  ring till sjukvårdsupplysningen o sedan bm . o boka tid på vårdcentral

• lia76

Hmmm jag hade iallafall riktigt ordentlig hjärtklappning under graviditeten.
    Det är normalt och beror främst på att kroppen ökar juh blodvolymen till ca 50% och hjärtat får klappa hårdare för att få allt extra blod att flyta fram i kroppen
    Grattis till bäsen

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Lillgreta

Sådär har jag också och det är inget farligt (är oxå i v 18). Men prata med din barnmorska om du är väldigt orolig.

• Shinna

Hej tjejer....tack för era svar....tyvärr la min dator av så det tog lite tid innan jag kunde svara.....Lillgreta...hur ofta får du dina dubbelslag?? kommer dom många på en gång och tar du någon medicin för det? Vet du något annat knep som kan hjälpa mot detta problem...blir snart knäpp....när fick du dina problem i graviditeten?

Hälsningar
    Angeliqa

• Nangijala

Hallå...vet precis hur du känner dig...är i vecka 35 och har haft hjärtklappningar och oregelbunden puls till och från...det började runt vecka 15-20...sen avtog det men nu är det tillbaka igen....har varit hos läkaren på MVC och gjort EKG tagit olika prover men allt är bra...nu dom sista veckorna tycker jag att det blivit värre...hjärtat slår dubbelslag oftare samt pulsen...var åter igen hos läkaren som tog nya prover på mig...han sa att vissa gravida får jobbigt med hjärtklappningar och det e inget att oroa sig över...visst det e lättare sagt än gjort jag vet...men motion i långsamt tempo samt "rätt" andning kan hjälpa en massa...

Så jag kan lova dig att det inte ä farligt...du får tänka på att ni är två nu...

Är det något du undrar så tveka inte att skriva till mig...

MVH Lillan

• Lillgreta

TS: Jag har det varje dag och vissa dagar mer o andra mindre. Detta hade jag även i början av min förra graviditet ( som slutatde i ma) och jag sökte hjälp hos en läkare för dubbelslagen. Då visste jag inte att jag var gravid. Hon undersökte med ekg osv och det var ingen fara med mig. Har läst mig till att man kan få så när man är gravid - inte så kul men ska inte vara farligt. Jag har nog haft det lite från och till, men har fått mer sista tiden. Tar ingen medicin för det heller.

• Jättemagnetisk färgglad mammut

Jag har haft samma problem under de tre sista månaderna (har BF+3 idag) men jag fick mycket hjälp från vården. Jag fick bära en bärbar EKG-manick under ett dygn så att de kunde kontrollera hjärtat och de gjorde även ultraljud på hjärtat. Allt visade sig dock vara OK, trots pulshöjningar på 120 (ibland även upp till 160 slag/minut) och en medelpuls på 102 slag/minut.

Men - sen jag slutade jobba för 3 veckor sen, så har jag nästan inte alls upplevt hjärtproblemen, så för mig berodde det mest troligt endast på stressen (som var helt otrolig på jobbet). Nu sitter jag bara och väntar på att krypet ska vilja komma ut :)

Svar på tråden Hjärtat slår dubbelslag