• ZeldaZtar

Aktivitet på dop

Finns det någon som har bra förslag på aktivitet eller vad man ska bjuda på eller hur man dukar på en liten pojkes dop. Vill göra något minnesvärt. Hade tänkt mig en liten tips-promenad runt lokalen och så den populära tröj servetten sen har jag hjärnsläpp.. hjälp mig med ideér!

• Svar på tråden Aktivitet på dop
  • AannaH

Varför har aktiviteter på dopet? Har jag aldrig hört talas om....

• ZeldaZtar

nej men å andra sidan varför inte.. barnen blir rastlösa och det blir ju vuxna också speciellt när man är typ 100 personer som ska fika och stå i kö för tårta och titta på när man öppnar presenter. Vilken mardröm för en rökare och sitta och stressa. Då vill jag hellre att folk känner sig så avslappnade att de kan stanna länge. För visst kan det bli trist att bara sitta still.

• Kun

Ni kan ju joddla

Gräset är grönt där man är, bara man kommer ihåg att vattna det
  • Hundliv

Vi gjorde lappar typ mina vänner som gästerna fick skriva på medans maten dukades ut. Då kunde de sitta vid sina platser o finurla o prata utan att stå i kö för en gästbok.

Hade även kort med information på varje bord där det stod lite information om sonen, typ vilka namn han fått o varför o så lite annat påhitt.

Barnen fick låna papper o penna o rita lite så var de nöjda.

Har en del bilder i mitt galleri, välkommen in där :O )

Lycka till!

• Elisabeth 79

Kolla inne på wwww.dopguiden.se
    Personligen tyckte jag att förslaget med att filma in en liten hälsning till barnet som det kan få i till exempel 18-års present var lite roligt. Det kan ju även vara ett tidsfördriv om man väntar på maten.

• ZeldaZtar

jättebra tips tack så mycket det där med videohälsningen var ju super kul!

• Aquarius78

Att Hundliv:

Var inne på dina bilder och såg de härliga servetterna, vad har du köpt dessa? Min dotter skall döpas i maj och tänkte de kunde vara ngt.

Sedan så såga jag dit program i kyrkan, vad innehöll detta? Samt det korten du hade på din son, vad hade du skrivit till korten, allmän info vad kortet var eller var det ngt annat.

Mycket fina saker du hade gjort och fiffiga ideer.

• Hundliv

Servetterna hade jag stämplat själv. Hade samma stämpel på kuverten vi skickade inbjudan i. Köpte stämpeln i en fiffig butik i Uppsala som säljer mängder av stämplar o annat kul till inbjudningskort. (Collection heter butiken)

Kyrsprogrammen gjorde vi efter att vi pratat med prästen, där hade vi skrivit vad som skulle ske under själva dopet. Fick dock inte plats med sångtexter som jag tänkt först. På baksidan stod namn på präst, kantor, gudföräldrar o vem som sytt klänningen pojken hade på sig :O)

Bilderna till borden innehöll tex:
    bilder på pojken bredvid några gosedjur som vi hittat på små historier om, hur de kom hem till oss typ.
    När han skrattade första gången,
    bild på honom när han var med på en hundtävling,
    bild från första dopet o bröllopet han var på,
    bild från BB där det stod födelsevikt o dyl.
    Vi hittade på en massa trams utifrån bilder vi tagit.

Lycka till med planerna!

• Jenny Tom

Jag har några bilder från våran lilla kille i bild galler bland annat på bordsdukningen.

• Aquarius78

Hundliv:

Tack för all din info, skall nog anamma din ide med korten, super fint!

• Shakespear

Vi hade också tipspromenad som de fick gå precis när de kom till lokalen. Alla fick ett välkomstglas, en penna o en liten lapp i handen. Sen fick alla 50 gästerna gå runt o svara på frågor om vår son, hur lång han var o hur mycket han vägde när han föddes, vad prästen hette o liknande frågor. Jag satte en bild på honom o släktingar under varje fråga. Den som vann fick ett pris o det var en glasburk fylld med pasta rosetter. Om det var flera som hade haft samma antal rätt så hade jag använt mig av hur många pastarosetter som fanns i burken som utslagsfråga.

Jag hade ett målarbord till barnen. Och några spelade fotboll utanför. Jag hade även blåst upp ballonger som barnen kunde leka med...

Lycka till med dopet...

• GoaGreta

Hej hej!! Vi kommer ha en gästbok där alla ska skriva i och engångskameror som alla får ta varsitt kort med. Korten skall sedan sättas in i gästboken. När Tuvas kusin döptes så fick vi fylla i en lapp med vilken relation man har till dopbarnet och några goda råd och typ sånt. Sen får hon det när hon blir äldre.

Svar på tråden Aktivitet på dop