Tjej och lagerarbetare?
Är du tjej och jobbar som lagerarbetare? Hur upplever du jobbet? Trivs du? Ska på intervju på icalagret på Måndag nämligen..
Är du tjej och jobbar som lagerarbetare? Hur upplever du jobbet? Trivs du? Ska på intervju på icalagret på Måndag nämligen..
Jag jobbar på lager, men är kille. Det många tjejer som jobbar på lager.
Lönen är kass, ofta stressigt och tunga lyft.
Jag har jobbat på flera andra lager tidigare och det skiljer mycket. Både i stress, arbetsuppgifter, datorprogram, plocksystem och allmän organisation. På en del lager gör varje enskild arbetare EN sak (Vanligt på stora lager), på andra roterar man runt på alla uppgifter (Vanligt på små lager) och på andra roterar man på några få uppgifter.
Vanliga arbetsuppgifter i ungefärlig ordning:
Godsmottagare (Ofta kombinerat med inleverans)
Ta emot inkommande gods från lastbilar, budbilar, tåg mm. Kontrollera att allt är helt och kvittera. Är något skadat ska det fyllas i blanketter, stämplas osv innan man kvitterar. Får ofta lossa lastbilar med truck.
Inleverans
Packar upp och kontrollerar mot följesedel. Allt skadas läggs åt sidan, fotograferas och rapporteras till inköpsavdelning eller liknande som sedan tar hand om resten av kontakterna. Det som är godkänt läggs ut på lagerplatser, när de är utlagda ska det rapporteras in i systemet att de är klara att plocka. Är det en ny produkt ska de lägga in vikt, mått, EAN-kod mm i systemet och tilldela den en lagerplats. De kan använda stationär dator och utskrivna listor eller handdatorer. Lagerplatserna har oftast "Adresser" som anger zon/rum, gång, sektion, våningsplan, fack (Så har det varit på alla lager jag arbetat på, flera har varit stolta över att det varit ett "egenutvecklat, unikt system...). Varje artikel har en egen lagerplats. På plockarens lista står artikelnummer, beskrivning, lageradress, antal som ska plockas.
Plockare
Plockar orders efter papperslistor eller med handdatorer, i det senare fallet skannar de ofta streckkoderna. De kan ha olika plocktruckar, handdragna vagnar, cyklar med flak och liknande. Ibland hämtas produkterna av robotar till en disk liknande kassan i affärer, plockaren sitter på en stol och tar det h*n ska ha, roboten kör tillbaka det som blir över. Ibland packar de samtidigt som de plockar, men då tappar man dubbelkollen.
Packare
Packar det plockaren har plockat i kartonger. Kontrollerar med hjälp av papperslistor, handdator med streckkodläsare eller stationär dator med eller utan streckkodläsare. Kontrollerar samtidigt att plockaren fått rätt saker i rätt antal. Stora orders packas direkt på pallar som sedan plastas eller bandas. Kartonger fylls med skyddande emballage (papper, chips, popcorn, bubbelplast eller något annat). Väger och skriver ut adresslappar. Kan ha kontakt med fraktföretag för att boka specialfrakter, budbilar, utrikesexpress mm, eller rapportera alla vikt och volym till någon på kontoret som sköter det.
Bandare
Bandar alla paket, allt vanligare att det sker automatiskt. Kan även ske av packaren. Ibland tejpar, limmar eller häftar man kartongerna.
Sedan står någon och lägger alla paket i postburar om man har posten som speditör, annars travas de ofta på pallar. Ibland blandas allt, ofta sker sortering efter land, postnummer, vissa storkunder separat osv. Även detta kan ske med robotar.
Truckförare
Flyttar runt pallar på lagret, stillasittande och kan vara jobbigt för bla nacken. Stressigt och ansvarsfyllt eftersom det ofta springer en massa plockare mfl överallt och alla jobbar under tidspress.
Returer
Packar upp och kontrollerar kundreturer. Felbeställningar, felskickat och liknande kontrolleras att det är oöppnat och helt och läggs ut på lageradressen samt läggs in i saldot. Sådant som är returnerat för att det är trasigt testas. Antingen repareras den eller skrotas. De kan ha mycket kontakter med kunder, leverantörer och annat själva, eller enbart med någon på kontoret som sköter alla externa kontakter.
Någon mer? Ska på intervju på Ica-lagret imorrn :)
Puff! Ingen tjej som jobbar som lagerarbetare?
Jag har jobbat på lager som packare och med returer (PC-produkter). Håller med isfjord om att det är stressigt med limit som ska hållas (deadline) och många tunga lyft. Håller man på med kartonger får man massor med småsår på armarna, man står mycket och går långt.
Och det kan vara kasst betalt, men det finns jobb som betalar sämre.
Jag trivdes jättebra på med packandet, trots att det var monotont och stressigt. Vi var tre tjejer och ca 50 killar och snacket var väl därefter. Mycket datorspel, kortspel, bilar och sexsnack på rasterna, men det var kul. På returavdelningen var det bara tjejer (kallades kvinnofängelset av lagerkillarna) och en helt annan (tristare) stämning med mycket skitsnack. Nåja, det varierar ju från arbetsplats till arbetsplats. Returavdelningen tyckte jag hade roligare arbetsuppgifter.
Min sambo jobbar på Servera (nästan som ica), han har ackordslön, tjänar 125-145kr/tim
Vad jag vet så har Icalagret också ackordslön.
Inte svar på din fråga, men jag ville säga att de har faktiskt bra lön, skulle själv jobba där om jag inte trivdes så bra med det jag redan gör