• Anonym (panik)

Fick räkning på flyttstädning av min gamla lägenhet

Tycker detta är så pinsamt så jag måste skriva anonymt, men hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag flyttade ut från min 2:a den 28/2 och in i min nya 2:a. Dagen därpå, den 1/3 flyttstädade vi och lämnade nycklarna till hyresvärden som skulle ge dom till nästa hyresgäst som skulle ha tillträde till lägenheten fr.o.m den 1/3. Denna dagen gjordes ingen besiktning av lägenheten, men däremot gjordes det en strax innan jag skulle flytta ut.

Hyresvärden sa då ingenting och jag uppfattade det som att det var OK att slutföra städningen samma dag jag lämnade nycklarna.

Utförde en ordentlig städning av luckor, skåp, torkade av mellan o bakom element, lister, mm. mm.

Idag fick jag en räkning från hyresvärden om en flyttstädning på 2000 spänn.

Min fråga är - har de rätt att göra så?
    Får man inte ens möljighet att själv komma och städa en andra gång om de nu var missnöjda?
    Vilka rättigheter har jag?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Fick räkning på flyttstädning av min gamla lägenhet
  • Tessideluxe

Man brukar ha rätt att komma och städa själv innan de tar in en städfirma. Men problemet kanske är att den nya hyresgästen redan flyttat in och inte vill ha in er i lägenheten?
    Det är alltid problematiskt när det inte görs någon besiktning som båda är närvarande på (du och värden). Om jag vore dig skulle jag ringa till konsumentombudsmannen på kommunen och fråga. De har koll på allt sånt där. Eller ringa hyresgästföreningen (även om du inte är medlem)

/T

• Tingen

När det gäller flyttstädning är det mycket noga att allt är rent.

Samtliga målade ytor inkl mellan element och dyligt skall rengörasFönster tvättas in och utvändigt, fönsterbågar, persiennerGarderober utanpå, inuti och ovanpåGolv, lister och trösklar ska tvättasKrokar efter tavlor, dekaler ska tas bort (hål skall spacklas igen om de är för stora)Spisen ska göras ren invändigt, utvändigt, bakom och på sidornaKöksfläkten ska rengörasSkåp invändigt och utvändigtKyl och sval skall rengöras samt frysen avfrostasBadrumsskåp speglar med mera skall rengörasDuschkabin, badkar, toalettstol och tvättställ rengörasGolvbrunnar

Det är alltid bra att ta reda på vad hyresvärden menar med flyttstädning. Ibland finns det en checklista att följa.

Det du kan opponera dig emot är att du inte vet vad det är som är fel eftersom det inte har gjorts någon besiktning när du var närvarande.

Eftersom de nya hyresgästerna hade tillträde den 1/3 så kanske de redan hade flyttat in saker när de upptäckte att det var lite "skit kvar i hörnen" (ingen kritik... utan bara ett uttryck) och då vill de väl inte ha den gamla hyresgästen där städandes.

Dock tycker jag att du skall begära att få veta vad du fått underkänt på i städningen. Be att få ett protokoll

En familj som håller samman är oövervinnerlig
Svar på tråden Fick räkning på flyttstädning av min gamla lägenhet