• wannabee mom

Era åsikter om Disney

jag sitter och ska göra ett ca 8 sidors arbete till min engelska c kurs när jag hittar en gammal tråd från en sida om disney och börjar läsa och de blev vilda diskusioner om disney så jag tyckte det vore kul att göra en egen disney tråd.

lite punkter att börja med:
    *vad tycker di om disney filmer?
    *vad gör disney så speciellt/dåligt?
    *vad för förändringar har du sett under åren?
    *låter ni era barn se alla disney filmer?

jag kan ju börja lite med att säga vad jag tycker:
    jag är helt galen i disney men jag har sett en förändring som besvärar mig... efter tarzan kom det inge fler klockrena bra klassiker... vad hände?!

de är lätt att peka på data animationerna och skylla allt på dom men det går faktiskt att göra bra filmer även fast det är data animerat! se bara på shrek, sanningen om rödluvan mm.

nja jag ska nog låta er andra säga nått.

• Svar på tråden Era åsikter om Disney
  • wannabee mom

meh e de ingen som vill snacka disney me mig? diggar ni inte disney... men barn filmer i almänhet da? om jag kastar namn som don bluth och filmer som ice age? nån som vill diskutera då?

• wannabee mom

aja... ingen som vill va rolig me mig... to bad.

• mamyleine

Jag gillar disney filmer. Men själv är mina favoriter dom som är tecknade på riktigt gillar inte dom här som är animerade så mycket. Eller visst kan man skratta åt dom men är inte samma känsla som i riktigt tecknade. OCH fint tecknade som tex bambi osv.

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • 78an

Jag ÄLSKAR Disneyfilmer! Jag är mest förtjust i klassikerna som har nummer på ryggen Jag har nu alla klassiker utom Fantasia, Fantasia 200, Djungelboken och Pobga och de 101 dalmatinerna. Vet att några av dessa kommer ut snart igen, och då är jag garanterat en av de som köper demSkrattande

Mina favoriter är Den lilla sjöjungfrun, Lejonkungen, Aladdin, Skönheten och odjuret och Ringaren i Nore Dame. Den absoluta favoriten är och har länge varit Lejonkungen. Underbar film!  Jag är mest förtjust i de riktigt tecknade filmerna, inte de datoranimerade.

Tarzan och Björnbröder är väl de av de senaste filmerna som jag gillar bäst. Kogänget var en besvikelseLedsen och jag är heller inte mycket för Lilo och Stitch. Men de är ju klassiker och därför har jag dem i samlingenSkrattande

Våran dotter kommer att få se Disneyfilmerna när hon blivit större. Det är ju trots allt en del hemskt med i filmerna, såsom att Bambis mamma dör, Simbas pappa dör, Simba och Scar slåss o s v.

• SystraMi

Jag älskar disney-filmer! Särskilt de gamla . Vi hade diskussion i skolan en gång där läraren vill få det till att Disney hatade mammor (alla mammor är antingen döda eller elaka styvmödrar) men det håller jag inte med om! Visst finns det elaka Disney-styvmödrar men det finns det ju i många sagor... inte bara de Disney har gjort film av.

• SystraMi

Och när jag får barn så kommer de få titta på Disney- och Astrid Lindgren filmer hur mkt de (jag) vill!

• Dino78

*vad tycker di om disney filmer?
    *vad gör disney så speciellt/dåligt?
    *vad för förändringar har du sett under åren?
    *låter ni era barn se alla disney filmer?

1. Jag ÄLSKAR Disney och har alla filmer i min ägo (de som benäms "klassiker"). Gillar även deras spelfilmer, har även många av dom. Dom gör bra familje/barnfilmer.
    2. Det som gör dom så speciella är att det är något magiskt över dom, det är bra gjort (nu talar jag om de tecknade) och så passar dom alla.
    3. Mest påtaglig är att dom gåt över från tecknat till dataanimerat till stor del.
    4. Min dotter kommer få se ALLA filmer, jag älskar film och hoppas kunna njuta av detta tillsammans med min dotter.

DIF i själ och hjärta
  • sandiberu

Jag tror att det som gjorde Disney så bra förut var själva storyn i filmerna. Det var äventyr, dramatik, riktiga sagor. Nu ska alla 'barnfilmer' vara så jäkla häftiga och roliga.

• SystraMi
    sandiberu skrev 2007-04-19 21:58:04 följande:
    Jag tror att det som gjorde Disney så bra förut var själva storyn i filmerna. Det var äventyr, dramatik, riktiga sagor. Nu ska alla 'barnfilmer' vara så jäkla häftiga och roliga.
    Håller med!
  • Trinity78

Jag gillar INTE Disney! De klassiska historiena är ändrade för att bli så sockersöta som möjligt och könsrollerna är antika, mossiga och rent ut sagt fördjävliga.

Reality is a bore
  • wannabee mom

oj va trevligt att de va nån som är emot... men om du kunde uveckla de hela lite.

jag tror att det ibland kan vara bra för barn att få de hela inbundet i ett sockersött paket och att disney även blandar in bra värderingar i sina filmer... i mitt arbete har jag skrivit
    "Many think that Disney films involve too many ?cheesy? songs but I think it is a very good thought behind them. How many times have you cried to ?baby of mine? in ?Dumbo?? Disney used to stimulate the emphatic development of children with these ?cheesy? songs and I think it was a necessary thing to do and that it has helped a lot of children." och jag tycker att de är nog den bästa poängen jag gör i mitt arbete.

Svar på tråden Era åsikter om Disney