• Safari

Öppen planlösning med kök vardagsrum. Bra eller dåligt?

Funderar på att bygga ett nytt hus och vill höra fördelar/nackdelar med att ha en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum!
    Ni som bor så, vad säger ni?
    Jag tycker att det är otroligt snyggt men det kanske inte är så praktiskt(vill bygga ett hus som även har ell litet allrum där man också kan titta på tv).

Vill gärna höra vad ni har för åsikter om detta.

• Svar på tråden Öppen planlösning med kök vardagsrum. Bra eller dåligt?
  • MammaFia

Älskar det!

Vi har kök å vardagsrum öppet i vinkel. Sen är det dörröppningar till hallen från båda hållen, så barnen kan springa runt
    Det är helt suveränt! Känns så stort å öppet å man ser barnen hela tiden. Oavsett om man sitter i soffan eller lagar mat

Släpp fångarne loss det é vår
  • Safari

MammaFia:
    Låter bra
    Bor ni i ett nybyggt hus? Vilket hus i så fall?

• MammaFia

Huset är byggt 2001 av Småa.
    Försökte hitta något liknande vårt på deras hemsida, men tyvärr.

Kök/Vardagsrum är på totalt ca 45 kvadratm. med utgång till altan både från köksdelen å en bit av vardagsrummet.

Släpp fångarne loss det é vår
  • Safari

Någon mer som vill tycka till

• mimmi006

Vi älskar det också, det är skönt att ha koll på stor yta med småbarn och trevligt när man har gäster ... har ett trivselhus, solvik 821. På övervåning håller vi på med olika rum, varav ett blir vardagsrum där man kan stänga om sig om man vill det. Det är bra att ha bådda delarna när barnen blir större, tror vi

• Lallamen

Min syster och svåger har byggt nytt och har ett underbart hus med helt öppet på nedrebotten - kök, vardagsrum och matsalsdel i ett. Supersnyggt och läckert men i samma stund jag gick in där insåg jag att jag aldrig ska ha ett hus med öppen planlösning vad gäller kök.

Det bästa jag vet är att laga mat och att göra tårtor. Tanken att göra en indisk buffé till 30 pers med resten av familjen tittande på TV bredvid är inte tilltalande. Eller att ha åtta tårtor utplacerade i köket och veta att jag inte på något sätt kan hindra den som så önskar att komma fram och kika (= peta).

Visst finns det tillfällen då det skulle vara mysigt, det är därför jag funderat fram och tillbaka på det. Har vi gäster så är det väldigt trevligt att kunna umgås under tiden man står och lagar mat. Men å andra sidan - hur mycket kan vi umgås med 8-10 barn springande runt benen och hur enkelt och säkert är det att laga mat då? Dessutom hur ofta har vi egentligen gäster? Överväger de trevliga tillfällena alla andra vanliga dagar då det faktiskt inte skulle vara så lyckat för just oss?

Tror det absolut viktigaste är att tänka efter ordentligt: vilken typ av person man är själv? Pedantisk eller dräller saker runt hela köket då man lagar mat.
    vilken typ av familj man har? Två lugna tonårsgrabbar som gärna hjälper till och lagar mat eller fyra vilda barn, samtliga under sju år.
    hur man använder köket?
    För oss blev svaret lätt och riktigt då vi började tänka så här och för syrran blev det också lika rätt och riktigt (fast vi kom fram till helt olika svar)

• Aurum

Jag tycker det är väldigt snyggt med öppen planlösning men definitivt inte praktiskt! Det förutsätter ju att det alltid är städat och fint, att nån inte klagar på att jag skramlar i köket och att diskmaskinen är supertyst. Du måste ha en fläkt som är tip top (men det är de väl i nybyggda hus iofs).
    Är du för design eller praktiska lösningar? INte ofta de sammanfaller, tycker jag.

• Safari

Kul att höra vad ni tycker
    Ni har fått mig att börja tänka på flera olika detaljer och det tackar jag för.
    Att bygga hus är ju en väldigt stor sak så jag vill absolut inte ångra mig efter ett år.....

• Sophias

Skitjobbigt!

Man måste ALLTID ha rent och fint i köket...annars blir set stökigt i HELA lägenheten.
    Sen e det ju mysigt med ett stort allrum,men problemet e ju att hålla rent och fint då barnen släpar ut alla leksaker i kök och vardagsrum hela tiden...Sen när Novis äter mat så kan det hamna ända in i vardagsrummet.

JAg rekommenderar det inte... Lycka till!

• Hallonmopeden

Vi har byggt nytt hus med öppen planlösning mellan kök och sovrum, kanon tycker vi!! Och så har vi en "del" i huset där sönerna har varsitt rum med ett allrum emellan, där de får ha TV, dvd, dator m.m. Så det blir liksom deras egna lilla del av huset, praktiskt, även om de fortfarande är ganska små så har de börjat gilla att titta på "sin TV"...

• Hallonmopeden

Menar ju givetvis öppet mellan kök o vardagsrum!!!!

• principisessan

vi har så och visst är det snyggt, men man måste alltid ha undanplockat o diskat.. inte kul o bjuda över folk o käka o sen kolla på alla kastruller o grejor som man inte hunnit plocka undan/diska.
    Sen har vi en fristående del, med överskåp så då känne man sig rätt ensam i köket för man ser ju inte de som sitter vid matbordet på andra sidan om man vill ha sällskap i "köket" .. men när det är undnaplockat så är det jättefint

• Joonas

Vi har öppen planlösning och tycker att fördelarna överväger. <men jag tror att det är viktigt att betänka att man bör ha andra utrymmen också. Vi har ett allrum i anslutning till lillans sovrum på bottenvåningen dit man kan dra sig undan om man vill ha det lite stilla eller leka med henne. Det är också dit in hon drar sina leksaker. Den store killen har sedan ett vardagsrum däruppe i anslutning till sina rum. Det är bra att ha framförallt när man har gäster och inte vill titta på disney under middagen!

festlig, funktionell och fryntlig
  • Safari

Hallonmopeden;
    Vilket hus har ni byggt?

• Thursday

Har bott i två lägenheter med öppen planlösning och kommer inte att välja det igen. Vårt nuvarande hus har ett litet parallekök med matrum bredvid, och till alla som säger att vi ska slå ner väggen säger jag "Aldrig!".

Tror att det beror jättemycket på vilken typ av person man är och hur man lever. Vi är nog ganska oordnade, och jag håller helt med alla som säger att med öppen planlösning måste det *alltid* vara tipptopp i köket för att man ska känna att man har fint och trevligt i övrigt. Tycker att det är fantastiskt att kunna laga mat till många gäster, och inte behöva känna att samtidigt ska man städa till perfektion i köket för att det ska vara mysigt när man äter.

Det som är fördelen med öppen planlösning är egentligen mest att man kan se de som sitter i soffan när man lagar mat. Som det är nu så fixar vi antingen i ordning snabbt i köket det som behövs eller så hänger gästerna i köket med oss och trängs och myser en stund vilekt går lika bra det

Fick jag välja helt fritt skulle jag ha ett kök med rejäl matplats OCH en matsal OCH ett vardagsrum, alla separat.

Svar på tråden Öppen planlösning med kök vardagsrum. Bra eller dåligt?