• Barn o Katt Mamma

Symaskin......vilket märke????????

Ja, som sagt i rubriken....!!!

- vilket märke är bäst???

- vad ska man tänka på vid valet???

- var köper man symaskiner till bra priser???

- fyll gärna på med mer frågor....!!!

Hopppas på många sy-maskins-proffs svar

• Svar på tråden Symaskin......vilket märke????????
  • Starla

Jag köpte en billig lågpris symaskin på Lidl! Lervia KH 4000 heter den och har alla finesser och massor av olika stygn. Nu använder ju inte jag den till något avancerat men nog kommer den fram minst ett par gånger i veckan. Den funkar bra och jag är iaf helnöjd. Kostade bara ca 500 och det tyckte jag var så billigt att det var värt att testa, var den inte bra så hade jag köpt en Singer tror jag.

• karin123

Det beror ju mycket på vad du ska ha maskinen till, men jag slår som vanligt ett slag för en begagnad Husqvarna Automatic 21E. En av de bästa maskiner som tillverkats. Den klarar all normal sömnad och är stark nog att sy i jeans mm.

• Barn o Katt Mamma

mera förslag.....

• Starla

Andra märken som jag har bra erfarenheter av är ju Husqvarna, en gammal från 1980 som fungerade exemplariskt tills för ett par år sedan då den tappades under en flytt, samt Bernina och Singer. Jag tycker att man ska tänka efter vad man ska sy. Behöver man till exempel en maskin som kan sy en massa olika broderi stygn, knapphål och lädersöm, eller räcker det med en som i stort sett bara klarar av raksöm och zickzack, osv. Det finns ju hur många symaskiner som helst och kan ju kosta nästan hur mycket som helst med. Ett tips om man inte vill lägga allför många tusenlappar men ändå få en bra är ju att kolla in begagnade symaskiner som återsäljs i vissa butiker och som man då får garanti på.

• Barn o Katt Mamma

Okej....tack för era tips

Jag har en gammal Bernina som inte funkar, den är knappt använd, men ändå är det nåt fel på den???!!!

Vad tror ni...kan det vara ide att satsa på en renovering på den isåfall....tänker på om det är ett bra märke...eller????

vad kostar en renovering och vem gör sånt, tro????

• Anksan

Pfaff är väl ett hyffsat märke också. eller?

• Starla

Jag vet inte, Bernina ska ju vara bra, men ibland kan man få en dålig produkt helt enkelt. Husqvarnan som tappades under flytt blev "lagad" flera gånger men den blev aldrig sig lik så jag är lite emot renovering på en produkt personligen. Service ja, renovering tveksam... Tror att det kan vara slöseri med pengar eftersom det kan kosta en del skulle jag tro. Vet dock inte hur mycket, men du kan ju fråga i en sybehörsaffär eller liknande som säljer maskiner.

• simba57

Renovering tror jag inte heller på. Jag köpte en ny Husqvarna Huskystar E 10 för 1200:- där e raksöm zig-zag o en del elastiska sömmar o ja e supernöjd.

• gertie

Köp en äldre begagnad husqvarna. De håller "för evigt". Eller, det är klart att de kan gå sönder men det lönar sig alltid att laga dessa då kvalitén är mycket hög. Jag rekomenderar INTE att köpa en billig ny, köp hellre en bra begagnad.

Min är från 1975, den kostade 1400 och det var ett bra pris på den maskinen. Jag har haft min i 10 år det har aldrig varit några problem med den. Och Min morsa har samma modell fast årgång 1976 el 1977, den har "gått sönder" (=behövt lämnas in) en gång på 30 år!

• gertie

Tillägger:

Att reparera en symaskin är inget dåligt, men den som gör det måste klart veta vad han/hon håller på med. Om maskinen inte fuingerar på samma sätt som förr: Reklamera reparationen!

Svar på tråden Symaskin......vilket märke????????