• Jonsi

Tvättmaskin bredvid duschen??

Vi ska renovera badrummet och en elektriker har sagt att vi inte får ha tvättmaskinen närmare duschen än 1,6 meter, vilket gör det lite krångligt möbleringsmässigt.
    Nån som vet om det stämmer? Verkar konstigt - i vår förra bostad stod maskinen precis bredvid duschväggen, och det var fackmän som installerade uttag för tvättmaskin i samband med stambyte.

• Svar på tråden Tvättmaskin bredvid duschen??
  • Avstängd

Vi har våran en eller två dm ifrån duschen.
    Vi har en kabin, men tror inte det spelar någon roll.
    Våran elektriker sa inget om det, heller inte römokaren.

Totalt onödigt att läsa denna sidfot.
  • Ilonasmamma

har aldrig hört...vi hade den en meter ifrån i förra lägenheten. Jobbigt om det stämmer, då måste man ju ha stort badrum för o ha tvättmaskin där.

går säkert att kolla upp nånstans

• Butterscotch

Det tyckte jag också lät lite märkligt, vår tvättmaskin står precis bredvid duschen med bara ett duschdraperi emellan och det är ingen som har sagt något om det?

• Tiwi

Jonsi: har oxå hört något liknande, en säkerhetssak, i och med vatten och el.

• jengus

Jag har tvättmaskinen brevid mitt badkar,kontakten sitter där så finns inget annats ställe att ha den på.

• Sosofofie

kan inte stämma, vår tvättmaskin står kant i kant med duschen och det är ju ledningar å så för den vilket en elektriker måste ha varit med och dragit... 

• Banana82

hade tvättmaskinen i princip I dsuchen i min förra lägenhet, dsv hade varit ett badkar längst in, isttälet var det bara avdelad duch med en rak duschstång, och draperi, där inne stog maskinen på ena sidan och duschen på andra

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Tiwi

Det kan ju vara lite nyare bestämmelser, har oxå hört det från folk som håller på med sånt. Kompisar fick höra samma sak när de skulle fixa sitt badrum, nåt avstånd man måste ha emellan, kommer inte ihåg hur långt det var?!

• tessan8micke

Hmm..har aldrig hört nåt sånt. Vi har tvättmaskinen nära duschen..bor i nyproduktion så det är JM som placerat den så. Ska snart flytta och det är samma där, verkar ju konstigt att de skulle göra så om man inte får?

• Jonsi

Wow vad snabba svar! Verkar ju konstigt att halva Sverige skulle ha felplacerade tvättmaskiner om det är så farligt...
    Ingen som råkar ha en elektriker i närheten som verkligen "vet"? Eller tips på var man hittar fakta? Har surfat runt och letat, men inte hittat nåt (fast på FL kan man ju i alla fall räkna med svar!).

Svar på tråden Tvättmaskin bredvid duschen??