• snudmumriken

Vad kan jag göra?

HAr en bonusdotter på snart 15 år som bor med sin mamma i södra svergie...hennes pappa har tur om dom träffas 2/år. Innan dom flyttade var hon hos oss varanna helg + loven. Jag förstår ju att hon som tonåring vill tillbringa sin tid med kompisarna här uppe när hon kommer, men sammtidigt tycker man ju att hon borde vara lite med sin pappa oxå, men säger man det så får man svaret -Jag är ju tonåring och vill inte vara med mina föräldrar hela tiden! Men dom träffas ju aldrig... Är det nån som har nåt förslagt på hur jag kan stötta min sambo i det här, som det är nu så tar han ut all besvikelse på mig. :( Nu får ni inte tro att jag inte tycker om henne för det gör jag väldigt mycket, men det är bara så jobbigt att det jämt ska sluta i bråk och skrik när vi träffa henne....

• Svar på tråden Vad kan jag göra?
  • Sofis

oops har ingen som helst aning hur det svaret hamnade där, hamnade helt fel... sorry!

• Therese33

Kompisar är otroliga viktiga men det betyder inte att dom inte skall umgås med familjen! Tycker att din sambo skall prata med henne om att ni vill att hon kommer och hälsar på, försöker hon dra sig undan så bestäm en helg som hon skall vara hos er, så har vi gjort förrut. Självklart skall hon kunna umgås med familjen också!

• snudmumriken

Har funderat lite på tipset terese 33. Jo jag har försökt få han att prata med henne tidigare, men det slutar alltid med att dom skriker till varann. Jag har full förståelse om vilken press det blir när hon kommer upp, med kompisar och allt. Det där med helger gick bra när hon bodde kvar, då hade vi henne varannan helg, men det är nu sen hon har flyttat till gbg som det jobbiga har börjat.... Jag ser hur dåligt dom mår båda 2 när det blir bråk och skrik men vet inte vad jag kan göra för att hjälpa och stötta båda två?

• Therese33

Kan inte du försöka medla (vet inte vilken relation ni har med varandra men..) jag medlar ganska ofta. Kan inte ni två fråga henne vad hon skulle vilja göra, tex gå på bio eller hyra en film och verkligen förklara för henne att ni tycker det skulle vara jättemysigt att göra någonting ni tre... Kanske kan du och hon shoppa något och sen hyr ni en film?
    Jag vet att det är en jättejobbig ålder men det bästa är om man kan ha bra kommunikation. Det gäller verkligen att ha tålamod och självklart är det jobbigare när hon bor i Göteborg men innerst inne så är det klart att hon vill träffa er...

• snudmumriken

jo det brukar bli så till slut att jag går imellan och medlar mellan dom. vi har frågat det och vi får till svar att hon vill sitta vid datorn:),ovanligt-nä! Jag och hon kommer bra överens, mycket för att jag var väldigt lik henne när jag var tonåring(stackars mamma.. :) . Vet inte om jag är helt ute och cycklar, men ibland kan det kännas som att hon håller sig undan för att det blir lite lättare för henne ner hon ska åka igen... En fundering bara.

Med tålamod och mycket kärlek så kommer allt att fixa sig på bästa sätt!!

Svar på tråden Vad kan jag göra?