• Daim

Närings drycker?

Hej jag undrar vart man kan få tag på sådana här näringsdrycker lr energidrycker lr vad man ska kalla det :S

Dom brukar användas inom vården för dessa som matvägrar lr inte kan äta normalt.

Förpackningarna ser typ ut som små Festis förpackningar med små sugrör till..

Någon som vet? Hälsokost butiker? Lr är det bara vården som kan ordna sådant?

• Svar på tråden Närings drycker?
  • Lyxmorsan

Apoteket

/\*Predikaren3*/\
  • Daim

Vet ngn vad dem heter kanske? :S

• Änglaplinga

semper näringsdryck, choklad, vanilj, hallon, naturell,
    kan man köpa dom på apoteket som privatperson??

• Änglaplinga

komplett näringsdryck tror jag tom

• Lyxmorsan

Finns olika för olika ändamål. Finns saftliknande och milkshakeliknande.
    Addera, Fortimel är några av dom.
    Tror man kan köpa utan livsmedelsrekvisition, det gjorde jag iaf för några år sedan.

/\*Predikaren3*/\
  • VISDOM

köpte komplett näringsdryck på apoteket,när jag var sjuk....dom är inte alls så otäcka som man kan tro..Det finns i många olika smaker...o dricks väl kylda..

• Daim

Jaha okay ..
    Hur många sådana bör man dricka per dag?
    Om man säger att det är det ända närings intaget?

• Daim

Änglaplinga
    Sempers näringsdryck är dem ändast till för barn?
    Behöver till en vuxen ..

• ying yang

Varför ska du dricka bara sådana? När jag låg inlagd på sjukhus för ätstörningar drack jag dels en med näring som vart rätt fet, dels någon med mycket proteiner. Sen fick jag nån klar vätska som gav energi.

• Daim

Nej inte jag som ska ha :/
    Är en vän som inte äter ..
    Han får inte i sig ngn mat utan tar till alkohol ist för att dämpa hungern ..
    Tänkte att köpa några näringdrycker till han och se om det kanske kan vara ngt ..

Brukar juh vara lättare att dricka ngt änn att äta då man inte har ngn aptit.

• ying yang

De där näringsdryckerna är DYRA på apoteket. För några år sedan fick jag ge typ 60 kr för 3 st. Och då måste man ha mer än 3 om dagen tror jag. Jag tror inte det hjälper din vän tyvärr.Han måste ha professionell hjälp, och det går bara om han själv vill, tyvärr.

• Daim

Han får hjälp ..
    Men ända läkarna gör är att skriva ut massa jäkla ångestdövande piller och sömnmedel..
    Och ja jag vet, han kmr inte bli bra om han själv inte vill.
    Och jag tycker själv att han verkar inte vara speciellt motiverad på att bli så pass mkt bättre.

Men förut kunde han åtminstonde få i sig mat ..
    Men nu har han inte ätit på länge ..
    Men tänkte att dessa näringsdrycker kan vara en början på att få tbx vitaminer och med det aptiten..

• Starkast

Det finns många olika sorter på apoteket. komplett näring, nutridrink och fortifresch är väl dom som innehåller mest tror jag, som man kan leva enbart på.
    Läkare eller dietist är de som skriver recept, då blir de billigare. Kostar rätt mycket annars.

• Änglaplinga

Nej, semper är tillverkaren bara, är för vuxna...

Daim skrev 2007-04-19 23:57:45 följande:
    Änglaplinga Sempers näringsdryck är dem ändast till för barn?Behöver till en vuxen ..
Svar på tråden Närings drycker?