• Madicken och Lisabeth

Hyra elektrisk bröstpump eller köpa?

När min dotter föddes och jag behövde pumpa ut mjölk av olika anledningar så försökte jag från början att klämma ut mjölken med hjälp av handen. Detta fungarade inte särskilt bra. På sin höjd kunde jag få ut 10 ml och lång tid tog det också.

Så den första bröstpumpen jag köpte var ett vakumrör i hårdplast från Apoteket. Den var inte bekväm och jag fick aldrig ut särskilt mycket mjölk med den heller.

Därefter köpte jag en Avent Isis handpump som förvisso var bekväm men som som jag kunde sitta med en timma utan att få ut mer än 60 ml på varje bröst.

Efter detta hyrde jag en Medela elektrisk pump från BB. Denna gjorde att jag kunde få ut mellan 60-120 ml på 10 minuter, jättebra!

Nu är jag gravid igen och vill kunna pumpa ut mjölk och frysa in. Jag funderar på om jag skall köpa en elektrisk pump eller om jag skall hyra från BB igen. Någon med liknande erfarenhet som kan tipsa om för och nackdelar? Jag undrar ju framför allt om de elektriska pumpar som finns på marknaden är lika bra som den elektriska som man får hyra från BB (Norra Älvsborgs lasarett)

• Svar på tråden Hyra elektrisk bröstpump eller köpa?
  • Tutilure

Jag tycker absolut att du ska köpa. Det är en kostsam historia att hyra, och köper du en pump kan du alltid sälja den sen och därmed få igen en del av pengarna.

Jag kan rekommendera Medela Swing. Den är dyr men bra! www.medela.se/S/se/breastfeeding/products/swing.php
    Vi köpte den för 1600:- men sålde den för 900:- så det var rätt så okej ändå.
    Sen så tyckte jag att det var skönt att ha min egen pump som jag kunde använda hur länge jag ville, utan att behöva fundera på kostnaden.

• Elisabeth 79

Jag pumpar oxå ut mjölk och funderar på att köpa en elektrisk pump. Vi har hyrt från BB men enligt dem får man bara hyra den i 2 veckor så även om vi skulle hyra om den så blir det nog ganska dyrt i längden. Pumpen kostade 150kr i startavgift och sedan 15kr /dag i hyra. På två veckor blir det väl runt 360kr På en månad 720kr. Jag vet inte vart man kan hyra pumpar för en längre tidsperiod men det känns som om det vore mer ekonomiskt att köpa en och sen slipper man allt tjafs med papper som skall skrivasm på och pumpar som skall lämnas åter och lånas. Om man nu ammar heltid i 6 månader blir det en ganska stor kostnad. Är det nån som vet vart man kan köpa billiga och bra elektriska bröstpumpar?

• Madicken och Lisabeth

Synd att vi inte bor i Skåne...

Jag tror nog att jag kommer köpa en i alla fall. Detta blir barn nr 2 och vi hoppas allt att vi skall få ytterligare barn i framtiden så den kommer säkert till användning igen i sådana fall...

• Carråå

Jag bor i Skåne (Lund) och här är det inte gratis med bröstpump. Jag hyrde en Almedo bröstpump i 16 dgr vilket kostade mig 364 kr Jag har sett en ungefär likadan pump för 1600 kr i affären samt en lite mindre (men också elektrisk) för ca 600 kr. Kan man dessutom sälja pumpen så är ju saken klar.

Mamma till Edith 051028 och Elma 070219
  • Rokka Jill

Jag gick via min bvc sköterska. Och hon gav mig en remiss.
     Och jo det var gratis. Men man får gå via den vägen.
    Annars så kostar det, även i skåne

(jag hämtade ut min hos portvakten, universitetssjukhuset i Lund)

jesså...
  • Kakan83

Jag hyrde först min pump. hämtade ut den precis som Rokka Jill. Men sen när jag sa till BVC sköterskan att jag hyrde så sa hon att jag skulle lämna illbaka den direkt, så fick jag en utskriven av henne. Det kostade mig ingenting.

• Carråå

Ahhhaaaa! Då ska jag göra så istället!!!

• Lillasnigel07

Jag kan liksom Tutilure rekomendera Medela Swing. Dyr, men bra. Gör inte lika ont som den på BB (Ameda)

• Lillasnigel07

Ett tips e att köpa till ett par flaskor till, eftersom man sparar i kylen under dagen... Apotekets dinappar passar till Medelas flaskor.

• LIVochLinnea

Jag köpte meddela Swing. Jag lade pengarna på en bra pump. Värt varenda öre.

• Rokka Jill

ja FAST jag fick låna min gratis så tycker jag att de hundringar de kostar är de givetvis värda!!

Jag hade detta problemet att jag såg ut som Pamela Anderson och hade mjölk därefter. Trycket gjorde att tösen inte kunde ta det i början.

Sen körde vi på 4 timmars metoden så brösten stabiliserade sig rätt snabbt.
    Jag använde pumpen till o från i tre veckor.

jesså...
  • Carråå

Vilka skäl måste man ha för att få bröstpump på "remiss"? Jag tänkte börja jobba några timmar i veckan och måste då pumpa. Det hade varit skönt med en elektrisk pump - handpumpen tar så himla lång tid. Är det skäl nog att få låna en gratis?

• Rokka Jill

caråå du säger att du känner ett behoov av pump och har testat apotekets handpump som var jätte dålig =)

jesså...
Svar på tråden Hyra elektrisk bröstpump eller köpa?