Hyra elektrisk bröstpump eller köpa?
När min dotter föddes och jag behövde pumpa ut mjölk av olika anledningar så försökte jag från början att klämma ut mjölken med hjälp av handen. Detta fungarade inte särskilt bra. På sin höjd kunde jag få ut 10 ml och lång tid tog det också.
Så den första bröstpumpen jag köpte var ett vakumrör i hårdplast från Apoteket. Den var inte bekväm och jag fick aldrig ut särskilt mycket mjölk med den heller.
Därefter köpte jag en Avent Isis handpump som förvisso var bekväm men som som jag kunde sitta med en timma utan att få ut mer än 60 ml på varje bröst.
Efter detta hyrde jag en Medela elektrisk pump från BB. Denna gjorde att jag kunde få ut mellan 60-120 ml på 10 minuter, jättebra!
Nu är jag gravid igen och vill kunna pumpa ut mjölk och frysa in. Jag funderar på om jag skall köpa en elektrisk pump eller om jag skall hyra från BB igen. Någon med liknande erfarenhet som kan tipsa om för och nackdelar? Jag undrar ju framför allt om de elektriska pumpar som finns på marknaden är lika bra som den elektriska som man får hyra från BB (Norra Älvsborgs lasarett)