• Bajby

Ni som har lampan tänd!

Jag är kanske lite försiktig av mig om inte ekonomisk.
    Jo, ni som har lampor tända i fönstret när ni inte är hemma/bortresta, eller bara vill ha en liten lampa tänd när ni kommer hem för att det inte ska vara helt kolsvart.

Vad ska man använda för lampor, lågenergi?
    Typ av lampa, är lite rädd för att glödlampan kanske "lägger sig" mot lampskärmen och fattar eld (har katter)
    Vad ska man undvika, hur gör ni?

Jag älskar dig A
  • Svar på tråden Ni som har lampan tänd!
  • mrskensington

Vi har Lykta bordslampa från Ikea med lågenergilampa. Den är av glas, så det är svårt att bränna upp den :)

• Bajby

Är vägglampor eller kanske hängande lampor i köksfönstret?

Tips på bra tajmers? (Stavas det så, hoppas ni förstår ändå trots min kassa stavning )

Jag älskar dig A
  • mrskensington

Lykta är en ganska liten bordslampa som alltså står på bordet, eller fönsterbrädan eller var man nu vill ha den :)

Jag vet inte vilken timer som är bäst, vi har billiga från Clas Ohlsson.

• Bajby

Tack för tipsen Mrskensington

Flera tips mottages

Jag älskar dig A
  • Ameos

Men alltså, en liten lampa i fönstret drar ju nästan ingenting. Vill man spara energi så lönar det nog sig bättre att byta spis eller kyl istället.

• Bajby

Ameos, javisst är det inte många kronor Och vitvarorna är bytta

Jag älskar dig A
  • Verkligen

Min el ingår i hyran, så alla lampor står oftast på..skönt å ha datan på hela tiden oxå.. 

(¯`°?.¸ ♥ Sarah och Darko ♥ ¸.?°´¯)
  • Bajby

Ja, när vi sedan ska skaffa villa inom det närmsta nu, så måste man tänka på allt, tom lågenergilampor *hihi*

Jag älskar dig A
  • Venusmannen

Lågenergilampor ger mer än man tror på energiförbrukningen om man är konsekvent och byter allt eftersom de gamla går sönder. "Många bäckar blir snart stor å.."

IKEA har bra priser på mindre lågenergilampor typ klotlampor med liten E14-sockel (4 och 7W) lämpliga för bordslampor/fönsterlampor.

• Bajby

Några bra tips på lampor som kan stå på, när man har katter?

Jag älskar dig A
Svar på tråden Ni som har lampan tänd!