• Mia83

Sparande som ej går under den statliga insättningsgarantin...?

Jag tror mig ha hittat den bästa sparandeformen för vårt sparande inför husbyggande längre fram.
    Fasträntekonto med 3 mån löptid. Detta innebär att räntan betalas ut var 3e månad, vilket ju känns som en bra grej när man vill ha så stor avkastning som möligt. Om jag inte är helt ute och cyklar så borde ju denna sparform vara väldigt gynnsam om man ser till ränta-på-ränta effekten.
    Men efter att ha läst lite närmare på bankens sida så såg jag att kontot inte ingår i den statliga insättningsgarantin, vilket får mig att bli osäker.
    Vad kan det finnas för skäl att en storbank, som Swedbank, har ett sparande där kapitalet inte är skyddat?
    Under vilka förutsättningar kan man förlora sina pengar? Handlar det om extrema situationer?
    Hoppas någon är mer kunnig än jag på detta område....

• Svar på tråden Sparande som ej går under den statliga insättningsgarantin...?
  • hotten

tex konkurs...

Fast de flesta använder ju sig av "sin" storbank bank ändå, fast garantin gäller för bara 250 000,-, så egentligen borde man sprida pengarna på olika banker både på gubben å sig själv, om man sparar stora belopp.
    det går ju bra för tex swedbank så att de skulle konkka just nu är ganska otroligt, däremot skall man vara väldigt uppmärksam på dyl grejer när det handlar om mindre banker.

har svårt att tro på att swedbank skulle ha så bra ränta på ett 3 månads konto?? men vem vet..
    var där å kollade deras fasträntekonton senast i måndags å då låg tom 6 månaders på mindre i ränta än deras vanliga framtidskonto ( som även har insättningsgaranti)

• ccc

tror som tidigare personer sagt att risken för att swedbank konkar just nu är extremt liten. Det är ju även ett kortsiktigt sparande så det hade jag nog inte bekymrat mig för. Med en lite längre tidshorisont är det klart...bostadsmarknaden löper ju fullständigt amok..då vet man aldrig vad som händer.

För övrigt nu vet jag inte vad swedbank ger i ränta, men har du kollat med riksgäldskontoret
    www.riksgalden.se

de brukar ha några av de högsta räntorna, om det nu är ränta du bestämt dig för

förresten håller ni på och bygger huset eller ska ni bygga när ni sparat eller ska ni köpa hus eller ? Tänkte bara på bostadsmarknaden just nu...jämfört med hur den kommer att vara om 1 år...

• ccc

förresten www.riksgalden.se har ganska bra kalkylsimulatorer där man kan se resultat före /efter skatt, jämföra med sin nuvarande ränta etc etc

fick precis fram...tyvärr du kommer inte tjäna på att byta till riksgäldsspar men tänk på att Riksgälden erbjuder ett av marknadens säkraste sparande...

om man nu vill ha säkra pengar..

lillalillalillamysan: ser två scenarion framför mig...1.) Priserna kommer ha stigit ännu mer. Slopad fastighetsskatt mer pengar att lägga på hus, sverige är i högkonjunktur, priserna stiger. Riksbanken höjer inte räntan tillräckligt för att dämpa priserna. Flyttade precis in i vårt nybyggda hus...vi har inte ens bott där en månad och det har redan ökat i värde...tokigt..
    scenario 2: hela bostadsmarknaden är en bubbla och en ny fastighetskrasch har kommit.

scenario 2 är dock minst troligt..

• hotten

håller med ccc, men det beror oxå på var i landet man bor

• Mia83

Jag har efter att jag skrev detta inlägg hittat ett vanligt sparkonto med 3,75% ränta, med fria uttag. Det är inte en av storbankerna, men insättningsgarantin gäller. Docj kommer vi att öppna ett konto till så fort sparandet komemr upp till 250 000kr.

ccc

Vi ska bygga om några år, är det planerat. Som planen ser ut nu så blir det allra tidigast 2012.
    Hur fastighetsmarknaden ser ut då får tiden utvisa. Om vi får ett regeringsskifte igen 2010 så vet man ju inte hur det blir med fastighetsskatten t ex.
    Hur man än vänder och vrider på det så blir det tidigast då, eftersom vi inte har de ekonomiska förutsättningarna innan. Eller nja, det är väl inte helt sant. Vi skulle kunna bygga något år innan, då inkomsterna är ok, men några större summor sparade pengar är det då inte att tala om.
    Personligen hoppas jag på att kunna slippa topplån helt, eller åtminstone hålla det så lågt som möjligt.

• ccc

Allt jag skriver är nog OT...men men

Håller med hotten, det beror helt på var man bor. Vi bor utanför Malmö, som verkligen är i en "boom", som nog håller i sig om inget drastiskt sker.

Sen för övrigt är det ju omöjligt att spå i framtiden, visst fastighetsskatten ger massa extra pengar att lägga på hus, som jag skrev, men å andra sidan stiger räntan, då blir det mindre pengar på hus, sen kan det bli som Mia83 skriver att vi får en fastighetsskatt igen 2010,men då kanske räntorna går ner, så det hela är kanske ett enda stor plus-summe-spel.

Men men just nu är det boom og det er dejligt

Mia83, nu blir man ju nyfiken...ett vanligt sparkonto som inte är storbank, 3,75%... du kan inte lämna ytterligare info. Förresten hur är det med alla de här Ikano-banken och ICA banken och allt vad det heter, har de högre räntor på sparande och hur funkar det ?

• Mia83

ccc

Svea Ekonomi är det som erbjuder den räntan som jag skrev om. Minsta insättning är 1000 kr, men uttagen är kostndsfria och obegränsade.
    Info finns på www.sveadirekt.se

Ikanobanken erbjuder 2,8% på sitt vanliga sparkonto.
    Icabanken ger 2,75%.

Så visst ligger räntan något högre hos de mindre aktörerna, men skillnaderna är ju oftast marginella. Dock känner jag att just Svea är ett riktigt bra alternativ.

• ccc

SHIT !!!!!

Ligger Ikanobanken och Icabanken på 2,7 - 2,8 !!!! Det måste vara universums sämsta sparande. Jag som trodde de låg högre än storbankerna.

Jaja, hmm själv hade jag satsat på fonder eller liknande, på en 5-års sikt kan man nog generera en bättre avkastning än ränta på bank. Men jag förstår ditt dilemma om att man gärna vill vara garanterad en avkastning och inte riskera att förlora. Man ska ju som sagt var inte satsa mer pengar än man har råd att förlora.

• ccc

ahh ok sveabank var inte uppdaterad sedan starten av mars med jämförelseräntor...tänkte väl det....Swedbank 2,6 lät liiite lite, Icabanken och Ikanobanken likaså

Mia83, du kanske får ännu högre ränta på sveabank om nu 3,75% var från starten av mars ! Det är ju bra. Är dina pengar skyddade under den statliga insättningsgarantin där ?

• agnes05

Jag skulle inte sätta några större summor i Svea eller någon annan liten bank, kom ihåg hur det var med Custodia där spararna fick vänta i ett halvår på sina pengar trots insättningsgaranti.

• kantarellkisse

Mia83> Mitt sätt att spara är att blanda. Jag sätter in kapitalet på en stabil räntefond och sen flyttar jag vinsten till en aktiefond en ggn/månad. På det sättet riskerar jag bara att förlora pengar som jag aldrig haft. Och mina "egna" pengar sitter relativt säkert... Min inställning är att jag inte ska spela med pengar jag inte har råd att förlora

• Mia83

agnes

Custodia med sina närmare 10% var ju en helt annan historia.

F ö så behöver jag ju inte pengarna på 4-5 år, så lite väntetid (om det nu skulle vara så) gör inget egentligen.

ccc

Ja, insättningsgarantin gäller. Och så fort jag kommer upp i 250 000kr öppnar vi ett konto till, i sambons namn.

• Mia83

kantarellkisse

Kan det verkligen vara så lönsamt?
    Tänker främst på den förmodat låga avkastningen samt de normalt ganska höga avgifterna vid fondhandel.....

• kantarellkisse

Det beror nog lite på... Jag handlar inte med aktier i vanlig bemärkelse utan har allt genom Swedbank. Har inga avgifter (utom procenten som dras varje år) på att byta mellan fonder, vilket är vad jag gör när jag flyttar pengar från räntefonden till aktiefonden. Från räntefonden har jag dessutom varken insättnings eller uttagsavgift. Lönsamt och lönsamt... Jag har inte ett bosparande utan ett litet personsparande (just nu för att bekosta fertilitetsbehandlingar) På mina nu ca 14000kr brukar en månad generera ca 30 kr i månaden och det är dem jag byter fond på sas. Jag är inte alls så hemma med aktiehandel så jag vågar inte mig på aktiehandel eller liknande. Jag tänker att jag har råd att bli av med de pengar jag fått på insättningarna och ser insättningarna som "förvaring"

• kantarellkisse

PS. Har inga insättningsavgifter på aktiefonden oavsett hur litet belopp så länge jag börjar med 500 kr

• Mia83

kantarellkisse

Ok, om det inte är en massa dyra avgifter blir det ju en annan sak.

Svar på tråden Sparande som ej går under den statliga insättningsgarantin...?