• Anonym (undrande)

kan soc tvinga en att ta lån?

Har soc nu då jag inte får jobb. Men jag tänkte börja plugga upp mina betyg för att öka min chanser till jobb.
    Jag har tidigare massa lån hos csn och vill inte gärna öka på dem ännu mer än jag måste då jag ska plugga några år på högskola med.
    Min fråga är: kan man t ex välja att ta bara bidragsdelen från csn och behålla soc för resten eller kan de tvinga en till att låna ännu mer?

• Svar på tråden kan soc tvinga en att ta lån?
  • Anonym (Il)

Gissar att du inte kan göra på så sätt som du vill, utan att du alltså måste ta lån. Men det är bara en gissning som sagt.

• blonde redhead

Självklart kan du inte fortsätta få pengar från soc, då skulle väl ingen ha lån hos csn.

• Anonym (soc sekr)

Socialtjänsten kan inte tvinga dig att låna pengar. Däremot, om du vill studera, så får du använda dig av det system som är till för att försörja studenter. Det vore ju väldigt orättvist om några kunde studera utan att ta lån medans andra var tvungna att låna. Jag är själv socialsekreterare och har naturligtvis lånat till min utbildning. Ett studielån är inte som andra lån. Det är en investering i framtiden. Dessutom behöver det inte betalas tillbaka när du saknar inkomst.

Ett kortare svar på din fråga: du kan inte studera med bidragsdelen och få kompletterande försörjningsstöd.

• Kinne79

Hör du inte själv hur knasigt det låter?
    Då skulle ju alla leva på soc och bidragsdelen och lånedelen skulle ju inte existera.

• Anonym (soc sekr)

blonde redhead svarade lite mer koncist än jag.

• Anonym (undrande)

Ok, tack för svaren.
    Om man tar en enstaka kurs för att höja betygen och INTE tar lån eller bidrag......får man behålla sitt soc då?

• Anonym (soc sekr)

Nej, inte då heller. Ibland kan man få studera med försörjningsstöd, men det är i princip bara om man saknar grundskolekompetens.

• jacke83

Anonym (soc sekr) skrev 2007-04-20 09:24:21 följande:

Socialtjänsten kan inte tvinga dig att låna pengar. Däremot, om du vill studera, så får du använda dig av det system som är till för att försörja studenter. Det vore ju väldigt orättvist om några kunde studera utan att ta lån medans andra var tvungna att låna. Jag är själv socialsekreterare och har naturligtvis lånat till min utbildning. Ett studielån är inte som andra lån. Det är en investering i framtiden. Dessutom behöver det inte betalas tillbaka när du saknar inkomst.Ett kortare svar på din fråga: du kan inte studera med bidragsdelen och få kompletterande försörjningsstöd.
    De där med att du inte behöver betala tillbaka när du saknar inkomst stämmer inte, första avbetalningen ska göras ganska så omgående nu.
  • Lakritsmums

Hej att behålla socialbidraget under studierna får du bara göra när du läser upp grundskolenivå annars måste man ta lån eller annat som kan höja inkomsten dom kan även neka dig att plugga om dom anser att du har större chans att få ett jobb.

Soc går bara in med pengar om man verkligen inte har något annat sätt att få en inkomst å då ska man ha uttömt alla möjligheter först man kan inte neka lån å istället få socialbidrag.

• HelenaMaria

Finns det möjlighet för dig att ta lån och bidragsdel från CSN så ska du göra det. Ekonomiskt bistånd är alltid sista utvägen och ska inte användas "istället för". Jag har tagit lån för nästan sex års universitetsstudier och har aldrig haft en tanke på att söka socialbidrag.

Jag jobbar själv som socialsekreterare med ekonomiskt bistånd och har stött på en del som inte vill ta studielån men det får de vackert göra. Det verkar tyvärr inte vara lika viktigt för alla att vara självförsörjande och konstigt nog blir man lite förvånad varje gång.

• Anonym (soc sekr)

jacke83: om man saknar inkomst och uppbär försörjningsstöd, så kan ens socialsekreterare skriva ett intyg till CSN. Då slipper man betala under den period då man saknar inkomst.

• Anonym (soc sekr)

HelenaMaria: det är nästan lite provocerande att höra sånt från klienter när man själv betalar av på studielånet. Fast jag har förstått att det är de vars föräldrar inte lånat för att studera som är mest tveksamma. För akademikerbarn, vars föräldrar har lånat, är det oftast mer naturligt att ta lån.

• jeannette

vad är det för studier du ska ta?

för om man studerar gymnivå......med csn och sedan man läser på universitet så skrivs av halva gym nivå låndelen.

• Anonym

Man är inte bidragsberättigad när man är inskriven på högskola. Helt enkelt för att du inte anses vara arbetssökande då.

• Dofilus

Som flera sagt så kan inte soc tvinga dig att ta lån. Men då får du klara dig på de pengarna du har för du får inget från soc när du pluggar. Hur skulle det se ut? Ingen skulle ju dra på sig massa studielån.

• jacke83

Anonym (soc sekr) skrev 2007-04-20 09:33:57 följande:

jacke83: om man saknar inkomst och uppbär försörjningsstöd, så kan ens socialsekreterare skriva ett intyg till CSN. Då slipper man betala under den period då man saknar inkomst.
    Ok, de visste jag inte dock.
  • Cullinan

Givetvis kan du inte få soc om du pluggar.

Du får göra som resten av Sveriges befolkning, ta lån.

Soc är inte till för lyxkonsumtion i form av studier. Då hade för fan alla studenter gått på soc istället för att dra på sig 300 000 i skulder.

Varför skulle just du slippa undan lån när alla andra får bekosta sina studier själva? Shit alltså...

• Anonym

Börjar du plugga får du ingenting från sos, har en kompis som var ute för det i höstas så jag vet att de inte ger nått om man börjar studera igen. Ska man plugga är det för självkostnad, man kan alltså inte få 2 bidrag på samma gång.

• Anonym (suck..)

Såklart kan man inte plugga med socialbidrag. Varför skulle då CSN finnas?? Men det är väl jättebra att du kommit på att du kan plugga och försörja dig på annat sätt än genom soc!!

• Mississell

Hur mycket lån har du? Om du har tagit "maxgräsnesn" (kommer inte ihåg nu hur många terminer det är, men det kan du ju kolla) så får du inte ta mer lån.
    Och när man inte får ta lån får man inte heller bidragsdelen.
    Lä'rde mig det nu i höstas...

Men om du ska plugga på grundnivå samt vissa A-kurser (svenska A, engelska A, matte A samt samhällskunskap A) kan du få korttidsbidrag från b la TCO. En studievägledare hjälper dig att söka dessa bidrag.
    Tyvärr får man det inte utbetalat under terminen, utan man får det som en "klumpsumma" efter terminens slut, men man kan ansöka om att få det "uppdelat" under terminen.

Lycka till med studierna!

Höga förväntningar är bara blivande besvikelser.
Svar på tråden kan soc tvinga en att ta lån?