• EmmasHjärtan

Vilken amningsbh är bäst?

Var ute igår och tittade runt lite i olika affärer på amningsbehåar. Är visserligen bara i v.32, men tänkte om man köper något större kupa än man har idag så kanske man kan köpa en redan nu. Men då är frågan: Vilken typ av knäppning är bäst? Alltså där man knäpper upp för att få fram bröstet. Jag har sett olika varianter, många där man knäpper av hela tyget framför bröstet precis där bandet slutar, en som har en dragkedja under själva bröstet m.m.
    Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Vilken amningsbh är bäst?
  • Labolinas mamma

Mitt förslag är att du köper den DU tycker värkar bäst! så har iaf jag gjort!

• Adonai

"Anna Cecilia" ska tydligen vara bra! Blivit rekommenderad den, av flera stycken.

• Knyttet88

Håller med Labolinas mamma. Gå ut i affärerna och prova dig fram bland olika modeller. Du märker rätt så fort vilken som sitter skönast. Jag har köpt både lite dyrare och billigare och skam att säga så men det från triumph är absolut skönast men såklart dyrast :(

• Yllet

Testa dig fram säger jag som alla andra. Och köp inte många/dyra amnings-bh i förväg. Det tar ett tag för brösten att stabilisera sig i storlek och det är svårt att gissa hur stor man blir. Ett tips som jag fick på BB förra gången var att köpa apotekets mjuka bh-linne för bröstopererade. Jag använde den de första dagarna, funkade utmärkt och kostar väldigt lite. Det ger inte så mycket stöd som en bra bh, men förmodligen tänker du inte springa terränglopp det första du gör...

Själv gillade jag inte modellen med dragkedja under bröstet. Den gick nämligen inte att stänga med en hand, något som du kommer vilja göra massor av gånger! Iaf inte om du är storbystad, jag var tvungen att lyfta bröstet med ena handen, fippla dit inlägg och stänga med andra handen. Krångligt!

Modellen där du hakar av hela kupan uppe vid bandet tyckte jag var mycket enklare att hantera. Då kan man "lyfta upp" bröstet med kupan, det funkar utmärkt även om du måste hålla bebis med ena handen.

• Yllet

Carefix heter apoteksbh:n jag menade. Den funkar dessutom bra som nattbh när du inte behöver stöd, men behöver hålla inläggen på plats (iaf om du läcker som jag gjorde...).

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=211329&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

• Amita

Lindex har bra amningsbehåar för dagtid, köp en man knäpper upp och hakar av hela kupan på, det kan man göra med en hand medan man håller i bebisen, annars måste du lägga ifrån dig bebisen när du ska amma och det är bara krångligt. Apotekets Carefix fungerar också bra speciellt på natten och är dessutom billigare. Tänk dock på att det är jätte svårt att veta vilken storlek man kommer ha eftersom brösten sväller av mjölken. Mitt råd är att bara köpa en av apotekets bh-top innnan och ta en till två storlekar större än vad du har nu och sedan köpa amningsbehåar efter förlossningen när du vet hur stora dina bröst blir.

• höken

Jag väntar tredje barnet och jag måste säga att mina all-time-favoriter är bravado! Har provat både triumph, anita och anna cecilia, men föredrar helt klart bravado. Så mkt att jag gärna väljer dem även om jag inte behöver amningsbh! finns bla på www.verdandis.se och www.activebabycare.com

• Modesty2000

Jag har köpt en apdyr Anita som funkar ok och en något billigare på Lindex från Triumph som är fantastisk!

Svar på tråden Vilken amningsbh är bäst?