• Tjomsan

Föröka Svärmors tunga?

Har ett par jättehöga Svärmors tungor som jag (faktiskt) fått ärva efter min svärmor. Är det någon därute som vet hur man gör för att föröka växten? Har för mig att man ska kunna skära av en topp och sedan....? Ja, hur gör man egentligen??

• Svar på tråden Föröka Svärmors tunga?
  • Bummelumman

Jag tror att man kan skära av en topp och sätta ner i jord eller i ett glas för att rota sig. Jag brukar använda sidoplantorna som beukar poppa upp lite här och där i min kruka.

Var är du lilla bäs? Jag längtar efter dig!
  • Venusmannen

Läste precis en tråd där någon klagade på sin svärmor, och så var nästa tråd denna.. Föröka svärmors tunga..????
    Nu har det väl ändå gått lite långt..

Jag har tyvärr inga tips ang dina växter..

• RosFlickan

jag brukar vänta tills det blir sidoskott och plantera dom i egna krukor sen. men pröva att skära av toppen på en och sätta ner den i fuktig jord.

• Melker 2007
    Venusmannen:

Jag läste oxå den andra tråden om klagandet på sin svärmor..
    Jag tänkte precis som du...
    Svärmors son, alltså sambon har väl kanske "svärmors tunga" Skrattande
    Så om du får barn med han så förökar du ju svärmor tunga
    Långsökt jag vet, men det var det första jag tänkte på.

Ang. blomman svärmors tunga har jag inte en aning, jag har absolut inga "gröna fingrar"!

Lycka till..
  • Tjomsan

Tack för era svar! Jag tänkte köra det där med att skära av toparna och sätta i jord. Stackarna har inte planterats om på flera år och håller på att spränga innerkrukorna. Inte så mycket till sidoskott att ta av, tyvärr....

• RosFlickan

annars kan du ju pröva att plantera om dom, de lär ju behövas innan krukan sprängs. och då kan du ju passa på att dela dom kanske ?

• Tjomsan

Rosflickan: Dom är bara så himla höga att dom inte rymms i fönstret snart och på golvet kan vi inte ha dom för där regerar vår dotter...

• RosFlickan

ahh, problematiskt med andra ord... Men då låter det som om det bästa vore att skära av topparna.

• sanna77

Om man förökar med en bladbit blir de nya plantorna alltid helgröna. I fall det är gula kanter på blomman (och du vill ha kvar dem) ska du istället dela på den.

• Tjomsan

sanna 77: Åh!!! Har du prövat? Satte du bladbitarna direkt i jorden? Hur skar du - rakt eller snett? Jo, jag vet att det gula ska försvinna men nöden har ingen lag.

Svar på tråden Föröka Svärmors tunga?