• MagdaA

Bästa amningsinläggen?

Japp, nu vill jag höra! Vilka är dom bästa och mest prisvärda amningsinläggen? jag tänker då på engångs... Nått mer man ska tänka på som kan vara bra att ha skaffat innan bäbisen tittar ut?

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Svar på tråden Bästa amningsinläggen?
  • MagdaA

Oj, uttryckte mig lite dåligt. Jag menar alltså nått annat som har med amning/matning att göra, som kan vara bra att skaffa innan bäbisen kommer.

• Axelpaxel

jag tyckte inte om apotekets inlägg och inte heller coops, dem var billiga men läkte hela tiden. de enda som var bra var natusan, tyvär var dem också de dyraste. men det är värt det, finns inget värre än att gå med en blöt tröja, allra helst inte om man är iväg

Andra bra saker ä väl de vanliga, skötbord, vagn, bilstol. nu till sommarn behövs en solhatt, ett råd är att köpa den nu för de brukar sälja slut. Kan inte komma på ngt mer. Lycka till!! och grattis!!

• Sunflower

Jag tycker inte om Natusan, upplever att de fastnar. Om man då har lite små sår eller skorpor så rivs de lätt bort.

Har köpt jättebra amningsinlägg från www.thermobaby.com. De är tunna, finns i 2 storlekar och fastnar inte lika lätt.  Tror att jag köpte dom på babyland eller babyproffsen.

• Lilla Mimsan

Jag giller de de har på apoteket. Tror inte det är deras egna märke faktiskt (kostar 45 för 50). Natusan läckte för mig Kostar 38 för 50).

Amningsbh kan vara bra att köpa.

En liten rolig grej att köpa som vi gjordetill vagnen var cykeldator. Kul att kolla hur långt vagnen går och hur långa rundorna är! Den mest avancerade på Clas Olsson köpte vi och den kostade 150

• MagdaA

Lilla Mimsan: tack för tipset om cykeldator! Det var en grej för mig. Älskar att promenera men får inte göra det nu under graviditeten, så till hösten blir det nog många mil!

• Tatta

Jag har slutat med engånginsinläggen för jag får svamt av dem. Känner inte när de blir lite fuktiga. Nu är jag rätt känslig, så jag vill inte skrämma upp dig. Men det finns ju alternativ. Jag har klippt rundlar av en mjuk gammal t-shirt som inlägg samt köpt tvättbara från Avent (tror jag det var. På en babybutik).

Förutom inlägg har jag också bröstvärmare i både ull och flektalon. De i ull är lite mindre så de använder jag mer. Bra att ha vid begynnande eller fullt utblommad mjölkstockning.

Bra amning BH (3 st har jag som går i tvätten omvartannat, en svart 2 vita) som ger bra stöd men inte klämmer åt brösten (=kan ge stockning). Jag har hittat en bra på Lindex för ett överkomligt pris. Utan båge kör jag med. Har upp till E-kupa vilket jag har.

Jag har ingen pump - funkar bara inte. Men somliga kanske tycker det är bra att ha. Du kan nog vänta lite med det dock.

Åsså mitt bäst tips till alla ammande mammar: snäckor! Jag hade såriga bröstvårtor och snäckorna räddade mig. Köpte dem på Huddinge BB (Stockholm) för 30:- men de finns på nätet också. Dessa satte jag på redan på BB och inget sår ALLS den här gången. Visst visst, bra grepp och allt det där, men om skadan redan är skedd + man blir ju väldigt öm bara av "slitaget". Det är mitt bästa råd!

• dobbis

Tycker helt klart att Thermobabys är bäst, 119 kr för 70 st. dom är tunna, stora och varma med bra uppsugningsförmåga.
    tycker inte om natusans eller apotekets, upplever som någon skrev tidigare att dom fastnar i bröstvårtan, speciellt där jag har ett litet sår, gör ont. små är dom också så dom flyttar sig hela tiden. billiga men dåliga.
    Medelas är ganska bra, men inte alls lika bra som Thermobabys. du får prova dig fram och hitta dom som passar dig. Lycka till

Vår underbara dotter Heidi är äntligen här
  • MagdaA

dobbis: var köper du Thermobabys?

• dobbis

Jag har köpt dom på en affär som heter Baby Dadda, men dom har babyproffsen saker, så jag skulle tro att dom finns i vilken affär som helst, som säljer babyproffsen saker.

Vår underbara dotter Heidi är äntligen här
  • Bubbilub

Ni som gillar det ena av Natusan och Apotekets amningsinlägg, men inte det andra. Titta på förpackningarna vad det står på dem, det är samma tillverkare och står exakt samma sak på förpackningarna. Så jag tror att det är samma sak... Jag gillade från början Natusans, men inte Apotekets, sen hade jag en kartong av varje hemma samtidigt och jämförde och såg att de var samma. Men Natusans är billigare på Coop där vi handlar än Apotekets är, så jag kör på Natusans.

• Thildha

MIna bröst läcker som sållar varje gång jag ammar (alltså, det bröst han inte äter på sprutar lika mycket som det han käkar på - och det slutar inte med tiden, Alexander är nästan 3 månader nu). Min räddning blev amningsinläggen Pigeon, inga andra kunde klara all den mjölk. Superbetyg till dem!

Fast har man inte så mycket "läckage" så skulle jag använda ullinlägg med silke på insidan, det har jag också och är väldigt skonsamt mot bröstvårtan, bara inte så effektiva mot mycket mjölk, men de klarar några droppar då och då

• Bubbilub

Thildha, Apoteket har små "skålar" som man kan sätta på det bröst som man inte ammar på som samlar upp mjölken som sprutar. Tror de kostade 24.50 kr/styck. Jättebra!

• Lilla Mimsan

Bubbilub; ser att det är samma tillverkare men upplever ändå dem olika. Har kört ena på det ena bröstet och det andra på andra. Natusan läcker mer...konstigt....
    Har även tvättbara som jag använder hemma och nattetid som fungerar!
    Kan även rekomendera att när du känner att det rinner till, känn i iläggen eller gör det till rutin och byta då och efter amningen på båda brösten.
    Jag tillhör ju de lycklig lottade som inte har haft problem med såriga bröstvårtor eller problem med amning så där kan jag inte hjälpa...

Svar på tråden Bästa amningsinläggen?