• Krusbär

Ilningar i brösten - vad betyder det?

Har de senaste dagarna haft grymt ont i brösten, speciellt i det ena. Inte lite ömt som man kan ha innan mens, utan mer som ilningar som går från bröstvårtan och inåt. Hela det ondaste bröstet är lite svullet och ser tom lite större ut! Har PCO men äter inga hormoner.

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Ilningar i brösten - vad betyder det?
  • Helena Gordon

Så var det de första veckorna av min graviditet. Känner det fortafarande ibland. Vad är PCO?

• Krusbär

Tack för svar. Tror inte att jag är gravid, i så fall max några dagar och så fort kan det väl inte gå ..!? Det är väl nåt med obalansen i hormonerna, undrar bara vad? Har läst att man kan få rubbningar i "mjölkhormonet" när man har PCO, alltså ytterligare ett av alla andra hormonfel ...?

Någon annan som haft liknande?

• Krusbär

Har läst på lite mer och det verkar som om hormonet prolaktin är det som bildar mjölk och det ska bara vara högt när man är gravid. Är det högt utan att man är gravid kan det i stället påverka fruktsamheten negativt. Det skulle kunna förklara varför jag verka känna ungefär som ni som har mjölk i brösten? Jag kanske har för högt prolaktin?

Samtidigt står det att symptomen på för mycket prolaktin (förutom infertilitet) är vätska ur brösten, men det har jag nog inte. Bara väldigt öm bröstvårta...

Vet någon om prolaktin ofta har samband med PCO, eller är det bara en slump om jag kanske har båda? Tacksam för svar!

• Barba Söt

Sådär hade jag också för någon vecka sedan...ilade som attan...liksom inne i bröstet...konstigt...

• LiselottePCOS

om ni tror att det är för högt prolaktin hör med er läkare om ni kan få ta prolaktivädet. Ett blodprov som tas tdiagast 3 timmar efter man vakant och man ska vila 15-20 minuter före proveta tas. är man stressad kan vädet blir högre. 

Det är vanligare att Prolaktin är högt vid PCOS. Själva hade jag så högt 1987 att jag fick behansling för det som enda syntom.  Att jag hade PCOS redan då förstod jag först fler år senare när jag läste en kopia av min journal.

Nu är värdet bra ,men jag brkar be att få det kollat med många års mellanrum för säkerhetsskull.

• LiselottePCOS

Glömde:  jag hade inga syntom från brösten då(1987), bara helt utebliven mens i många år.

• Krusbär

Vad är symtomen på högt prolaktin? Vad är behandlingen?

Någon som fått en annan förklaring till onda bröst?

• Krusbär

Blir mer och mer övertgad om att det handlar om prolaktin. Någon som fått diagnos?

• LadyG

Jag har ibland precis som du beskriver det.. man vill bara krevera.. Jätte obehagligt.

Läste om prolaktin.. Och tumörer.. Detta gör en lite nervös.

• JGumsa

Hmmm...har sedan igår känt mig öm om brösten, men bara på "yttersidan" av dem om ni förstår vad jag menar...Känns lite tunga å aningen "hårdare"....Vad kan detta va??? Har ju inte haft mens på ett bra tag men har ju ingen koll på det vilket som
    =( Vad tror ni?? Ägglossning? Mens på G?

• JGumsa

Inte någon som vet idag heller?????
    Puffar lite till då....=(

• Krusbär

J Gumsa: Hallå! Efter cirka en vecka med "ilningar" (se ovan) fick jag mer ömma bröst, ungefär som du. De känns lite tunga och stora (fast inte så stora... hm) och hårda. Det ömmar lite när man går eller springer, men det är mer runtom än inuti som jag hade tidigare. Detta har jag haft nu i ca två veckor (inklusive en vecka med mens).

Har tidigare haft ömma bröst av detta slag just innan mens, så det kanske är nåt sånt på G för dig? Helt klart är att det har med hormonerna att göra. Men har man PCOS är ju hormonerna ur spel så det kan kanske betyda lite vad som helst...

Ska till gyn i slutet av veckan och fråga!

• LadyG

Linis2007:

Snälla! Berätta vad hon svarade.. Jag vill också väldigt gärna veta orsaken, jag med...

• zarac

ja herregud jag har skit ont i mina bröst just nu.. folk hajjar nästan till för att dom är så svullna nu.. Har pco o folk tror att ja e gravid istället..

• Krusbär

Ironiskt att PCOS ger liknande symtom som graviditet, fast det liksom är det direkt motsatta...

Gyn i morgon (fredag) - återkommer med (förhoppningsvis) svar!

• Krusbär

Var hos gyn idag. Prolaktinet var bra men jag hade lite förhöjt testosteron. Åtgärden är p-piller (Diane) i några månader och sen väntar utredning i höst.

Frågade om ont o brösten men läkaren hade inget bra svar. I vanliga fall hänger det ihop med cykeln, till exempel i samband med ÄL eller innan mens, men för oss med PCOS är ju hormonerna ur spel så det kan tyvärr betyda i princip - ingenting!

Svar på tråden Ilningar i brösten - vad betyder det?