• jellona0507

Hur många undulater i samma bur?

Vi har 2st undulater (hona&hane) på 1år i en stoooor bur, och har nu funderat på att skaffa ett par till.
    Försökte leta efter information, men kunde inte hitta. Blir det för mycket med 4 fåglar i en och samma bur, eller de kanske har mer sällskap av varann?
    Hur vänjer man de nya fåglarna vid de gamla? Släpper man bara in de tillsammans? Vilket kön ska de vara på de nya? Honor, hanar eller en av varje?

//Busfröet

Minya ska bli storasyster! Lillasyster i magen! [v.21]
  • Svar på tråden Hur många undulater i samma bur?
  • Smultron ett

ingen alls i bur. Stackars fåglar.

• Amathea

Beror helt och hållet på hur stor bur man har.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • jellona0507

vadå stackars fåglar? Skulle vi låta dessa flyga runt i lägenheten hela tiden skulle de garanterat ha skadat sig fleeera gånger. Så för deras säkerhet har de en stor bur som de bor i, men de får flyga fritt 2ggr per dag.

• jellona0507

Buren är 1½meter hög, och 1meter bred, sen ½meter djup. Så den är vääldigt stor. Tidigare hade de en bur som var mycket mindre. Så denna är ju lyxig för dom.

• Amathea

Jag minns inte hur stor buren bör vara för antalet fåglar...
    kolla på nåt fågelforum på internet...

• Smultron ett

tycker inte man skall ha fåglar i fångenskap

• Amathea

Tölander:
    Men fåglar som är uppfödda i fångenskap har ingen erfarenhet av nåt annat heller!
    Då bör ma förstås inte ha några djur?
    Katter, hundar, marsvin, hamstrar, eller fiskar heller för den delen.

• Smultron ett

katter går fritt ute. hundar går också ganska fritt. kaniner friskar hamstrar fåglar, som man håller i små burar kan jag bara inte med att se.
    Jag hade en kanin förut, men han sov bara i sin bur, och sprang fritt i lägenheten. det var på gränsen för min del. tyckte synd om honom ibland. Men det är väl bara jag...

Fåglar är lite speciellt. oavsett hur stor bur (eller hus) de har så kan de inte flyga ordentligt, som de är byggda att göra. utan bara hoppa omkring. Det skär i mitt hjärta. Men folk får ju göra som de vill. (vi hade undulater (många, men inte samtidigt) när jag var liten

• Jacqueline
    Tölander skrev 2007-04-20 11:27:19 följande:
    tycker inte man skall ha fåglar i fångenskap
    resonerar man på det viset så borde man ju inte få något djur alls
  • Camillan80

Jag tycker det verkar som att du har en tillräckligt stor bur för dina fåglar. Du får lätt plats med 4 fåglar i den buren speciellt om du har dem ute varje dag! När du precenterar fåglar för varandra så ska de först bekanta sig med varandra genom buren. De ska alltså inte alla vara inne i buren. Detta säger de på djuraffären. Jag hade, liksom du, en stor bur så jag satte in den nya fågeln med den gamla och det gick superbra. Men har du en till bur kan du ju alltid sätta in det nya paret (hona + hane) i den buren och sen ha dem bredvid varandra ett tag. Undulater är fredliga så det kommer säkert att gå bra hur du än gör! I det fria så är undulater i stora kolonier!!!

Lycka till!

Svar på tråden Hur många undulater i samma bur?