• Majamjau

Biomamman fyller bonusen med socker på hennes veckor

Min sambo har sedan ett tidigare förhållande en dotter som snart fyller tre år. Hon bor växelvis varannan vecka och de veckor hon inte är hos oss får hon mycket söta produkter. Kalaspuffar, sötad fruktyoghurt, vitt bröd, vit pasta, O'boy, kakor, bullar, glass, godis och så vidare. Hon får även mycket fet mat och skräpmat, hamburgare och pizza osv. Kan tillägga att mamman är INTE intresserad av någon dialog/kompromiss kring detta.

Hos oss är det så gott som nolltolerans mot skräpmat. (Ibland blir det pizza men det är sällan) Vi serverar fullkornsprodukter, gröt, mörkt bröd osv. Har inte ens ketchup hemma. ALDRIG godis och sånt. Försöker få farföräldrar och bekanta att förstå att vi inte vill att hon ska äta sötsaker också.

När hon kommer till oss efter en vecka hos mamman är hon alldeles uppsvälld, har ofta kräkts under mammans vecka, klagar över att det svider när hon kissar och pratar hela tiden om socker och godsaker och verkar verkligen tycka att det är jobbigt att vara utan allt detta. Efter några plågsamma dagar verkar hon anpassa sig och mår bättre men det är jobbigt att det blir så stor skillnad på kosten i hennes liv, man känner sig lite osäker på vad som egentligen är det rätta att göra.

Vi kan ju inte anpassa oss efter mammans kosthållning och börja äta därefter bara för att det ska bli lika och när vi får gemensamma barn vill vi ju också att dom ska slippa allt socker så länge det bara går. Dessutom blir bonusen märkbart uppvarvad och stressad de få gånger hon fått sötsaker när vi varit med. Är så otrevligt att se och man vill ju att hon ska må bra och vara harmonisk.

Någon som har/haft erfarenhet av samma/liknande dilemma, hur fungerade det för er och finns det några åsikter/råd/tips att få ta del av? Vore tacksamt.

• Svar på tråden Biomamman fyller bonusen med socker på hennes veckor
  • Michan

vi har det likadant, vi käkar Nyttigt medans hos mamma kan man äta risifrutti till frukost, Pan pizza till llunch å så..
    Ungarna e så uppvarvade när dem kommer att de tar ju fler dagar innan Sockerruset är borta...Trist....men vi kan inget göra..

• backtimjan

Om hon säger att det svider när hon kissar kan ni väl ta henne till bvc och kolla varför och då kan ni passa på att fråga dem om råd - är det kanske mer skadligt att äta så olika olika veckor, än att bara äta halvdåligt jämt? Det skulle det ju kunna vara, i hur kroppen klarar att handskas med sockret. Kanske kan de prata med mamman, eller remittera till dietist eller något, fast svårt förstås om mamman inte vill. Hur tycker flickans pappa att det är, är han lika inne på nyttig mat bara som du?

• Majamjau

Michan: Ja, det är verkligen trist att se hur negativt kosten påverkar.

Det trista är ju också att bonusen självklart tycker att man är världens tristaste eftersom mammans vecka blir mycket "roligare" med allt gott och smaskens som serveras. Med sina egna barn kommer det ju så länge dom är små vara så att dom är lyckligt ovetande om allt sött dom missar.

Samtidigt tror jag ändå att när barn blir större och får lite perspektiv så kan dom nog lättare uppskatta den sockerfria veckan också. Hoppas jag iallfall

• Majamjau

backtimjan:

det är mamman som brukar rapportera att hon klagat över att det svider. när sedan bonusen kommer till oss brukar det gå över. Vi har även åkt och kollat hos bvc och det har inte varit nåt, men man kan ju få känningar som liknar uvi vid hög sockerkonsumtion. Hon brukar även vara förstoppad när hon kommer hit.

jag tänker också lite så, att det borde kunna vara dåligt att pendla så mycket i matvanorna. kanske smart att rådfråga en dietist. hade inte ens tänkt på det. :)

pappan äter också nyttigt. dom hade diskussioner angående lördagsgodis och sånt redan innan dottern var ett år eftersom mamman tyckte att det var dags att börja ge godis redan då. hon såg liksom fram emot det

• Agni

Jag tycker att det låter trist om sjutton att äta hemma hos er Visst kan man äta nyttigare och mer hälsosamt. Men man behöver inte "banta" småbarn. Inte ens vitt bröd! Inge ketchup? Låt barnen vara barn och låt dom äta även sånt som är gott. Det finns sockerfria ketchupar tex??!
    Sen tycker jag nog att det låter lite väl överdrivet om flickan blir uppsvälld och så. Godis och sånt kan man äta på lördagar.
    Men jag vet inte hur mkt jag hade varit beredd att kompromissa heller om mitt ex och hans nya skulle börja lägga sig vad vi äter och inte äter hemma hos oss. Jag hade dessutom inte brytt mig alls om det inte kom från mitt ex men sån är jag.
    MEN jag hade ju aldrig låtit det blivit så där som i erat fall heller. Här hemma äter vi oxå nyttigt men unnar oss oxå!

Lovas mamma
  • Majamjau

Agni:

Vi äter jättegod och omsorgsfullt lagad mat, ofta ekologiskt och lyxigt, :) så det är faktiskt inte tråkigt alls. Gott hembakt mörkt bröd är ju enligt mig så himla mycket godare än det tråkiga vita. Det är absolut inte tal om någon bantning, nyttig mat är ju oftast hundra gånger så god mat om man vet hur man ska laga den.Gör jag köttfärssås tillexempel så gör jag den extra smaskig med hemmagjord pesto och sånt och då behövs verkligen ingen ketchup. När det är fredagsmys så skippar vi glassen och fixar superlyxig fruktsorbet sötad med honung. Istället för godis finns det ju massor av goda bär och nötter. och så vidare.

grejen är att jag egentligen absolut inte vill moralisera över ANDRA familjers kostvanor. Gillar man korv och makaroner med ketchup eller lösviktsgodis så lägger jag ingen värdering i det, folk får äta vad dom vill. Sedan att jag aldrig i livet skulle ge mitt barn vare sig vanlig ketchup eller den sockerfria som är full av otrevligt sötningsmedel är ju upp till mig. Jag vill att mina barn ska äta mat som dom mår bra av. Problemet uppstår ju nu när vi har bonusen som får två helt olika världar.

• Cheera

Det måste vara jättesvårt det där med varannan vecka-boende. Eller det ÄR svårt! Har sambons son här varannan vecka och (nu kommer väl hunden och biter mig i rumpan) jag har reagerat på hans "matvanor". Ärligt talat så har jag inte en blekaste om hur kosten ser ut hos dom och ogillar att dra "egna slutsatser".

Men pojken verkar ALLTID förvänta sig att få något annat än maten. Det är tjat om godis/glass hela veckan ända tills lördagen kommer och då sätter han i sig påsen på 5 minuter!!!! Är det lördag så äter han även mindre mat....varje gång och enbart på lördagar??? Varför? Antagligen för att orka med godiset. P.g.a han äter så dåligt då så har han faktiskt blivit utan godis en del gånger. Kalla mig trist och elak, men maten går före!
    Är vi på kalas en lördag så blir det inge lördagsgodis, kalla mig elak igen, men varför stoppa i honom mer socker?

Har även reagerat på hans toalettvanor, sällan han gör nr2 faktiskt. Munnen luktar apa, har frågat två sköterskor om vad det kan vara och dom frågade båda två om han får mycket sötsaker hemma.

En till sak jag reagerade på va en bild, där det va uppdukat med festisar, kakor och bullar med texten "frukost i det fria" FRUKOST!!!????? Men som sagt, jag vet inte hur deras matvanor ser ut hos mamman.

Men visst är det svårt. Jag överlåter allt som har med pojken att göra till min sambo. Sedan gör vi på vårt sätt här hemma även om det kan vara helt olik från mammans sätt. Vissa saker håller vi lika, som att inte svära och sådant.

• Majamjau

Cheera:

Jag kan tänka mig att det också ibland blir lite av en tävling mellan föräldrarna om vem som är "Den snälla". Ett ganska enkelt sätt att "köpa röster" är ju att servera en massa gott hela tiden och vara den som aldrig säger ifrån. När mina föräldrar skildes var det alltid roligast att vara hos pappa för han ställde inga krav och man fick kalaspuffar till frukost och godis lite hipp som happ medan mamma serverade grötfrukost och middag på bestämda tider. tjatade om städning osv. länge tyckte jag att det var skittrist på hennes veckor men nu när jag ser tillbaka så uppskattar jag ju verkligen att mamma gjorde som hon gjorde eftersom det ju egentligen var det bästa.

• Cheera

Ja, jag är väl den "elaka" jag
    Han får städa rummet, plocka undan efter sig, lär honom att torka sig själv fast han och mamman inte alls vela det. Han måste smaka på all mat, även salladen ska han äta lite av. Frågar han inte efter godis så låtsas jag som om det regnar och lördagen går obemärkt förbi. (Usch vad elak jag låter).

Jag serverar frukost, lunch, mellis, middag och kvällsfika. Mina småbröder när dom kommer klagar på att jag göder dom för mycket

Jag va inte hos man far så mycket, men där fick vi iaf mannagrynsgröt som han färga grön, det var lyxigt det när man var liten
    Hos mamma fick man husmanskost, hemmagjord kräm, saft och sylt. Inge godis före 5 års ålder. Sedan fick vi en liten slant att köpa eget godis för på lördagen, inte så att hon köpte hem stora skålar, vi fick en tialapp var, fast när vi va runt 5 så fick vi nog en femma bara
    Hade lika hemma hos mamma, städa, lära oss att tvätta, laga mat och allt annat "husligt". Så jag behövde inte lära mig allt för mycket när jag flyttade hemifrån

• backtimjan

Småbarn ska inte ha för mycket fullkorn, förresten. Så om hon hellre vill ha "vita" makaroner och ljust bröd (finns ju osötat sådant också och man kan baka själv) så kanske det bara är bra för henne. Om småbarn är hårda i magen är det bättre att ge mer fett än att ge mer fibrer.

Svar på tråden Biomamman fyller bonusen med socker på hennes veckor