Att ge bort ett husdjur som present
Så länge jag kunnat läsa har jag läst om hur alla säger att man aldrig ska ge bort ett husdjur i present till ett barn då barnet kommer tröttna.
I mitt fall stämmer inte de.
Jag vill verkligen ha en hund när jag var 9 år. Hade velat ha innan också men tjatet blev mera ju äldre jag blev. På julen gick mamma med på att om jag sparade pengar själv skulle jag få köpa hunden för hälften av pengarna resten skulle jag få. Och jag började spara. Visste precis vilken hundras jag ville ha. En Pudel dels pga dess päls som jag upptäckt att jag tålde (är allergiker) och dels för det var den hunden jag verkligen ville ha. Jag sparade, fick böcker om hundar/pudlar och en porslinshund (dalmatiner) så jag skulle bli peppad. En morgon när jag vaknade viskade mamma i mitt öra att idag ska du få din hund men berätta det inte för någon än det är våran hemlis. OCH jag var så lycklig. Minns än känslan. Minns känslan när vi åkte och mötta uppfödaren på halva vägen och alla valparna och tiken + hanen sprang runt oss. Minns när uppfödaren gav mig min hund och sa den här är eran. Men din mamma får högsta ansvaret du blir "lill-matte" jag förstod precis vad hon menade. Jag gosade med min underbara valp.
ALDRIG tröttnade jag på henne. När jag var 17 flyttade jag hemifrån men tog inte med mig henne. Detta för mamma & resten av familjen bodde i ett hus med gård och jag flyttade till en lägenhet.
I november 06 dog min hund. Jag känner fortfarande sån sorg. Trodde liksom att tiden skulle få en att sluta tänka på henne med det gör den inte. Jag minns hennes kloka ögon hennes viftande svans och den glada hunden hon var. Det är så konstigt att jag aldrig mer får se henne .
En nackdel kan jag komma på med att ge bort ett djur i present till ett barn. Det är att djuret inte stannar förevigt. Men i mitt hjärta finns hon förevigt kvar.
Minns ni ert första husdjur? Hur kändes det för er när h*n gick bort? Tänker du på djuret fortfarnade ibland?