• Anonym (Orolig)

Tumör i halsen

Min mamma har en tumör på vänster sida i halsen. Den är godartad MEN.. Vad jag har förstått så är risken att den blir elakartad ganska stor.

Läkarna vill ta bort den, min mamma tvekar. Hon var på gång att operera bort den för ett par månader sedan men drog sig ur det hela.

Alltså vet hon inte om hon kommer att gå med på att ta bort den. Hon är orolig för om något går snett vid ett sådant ingrepp. Läkarna har sagt att de t ex finns viss risk för förlamning i ansiktet. Det gör väl inte det hela lättare heller att hon, på senare år, blivit väldigt orolig som person.

Jag kan inte annat än stötta henne i det beslut hon än fattar men försöker ändå få henne att förstå att OM den blir elakartad blir det många fler sjukhusvistelser framöver med ev. strålning/cellgifter å liknande.

Någon som har erfarenhet av godartade tumörer å kanske råd till hur man ska gå till väga?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tumör i halsen
  • Smultron ett

Operera bort den med en gång!!! tumörer ska man inte leka med!!
    hon kan bli förlamad, men hon får leva.

när det är försent är det försent!

• Anonym (Orolig)

Hon är 64 år och jag vet att åldern spelar in när hon funderar på att strunta i att ta bort den.

• Anonym (Orolig)

Jo, det är så jag känner. Men vet inte om jag klarar av att övertyga henne. Tror hon djupt inom sig hoppas på att den lixom inte kommer att bli elakartad.

• Humörmamman

Vet en kille som en gång själv upptäckte en tumör när han råkade titta sig i spegeln när han gäspade. Den opererades bort och allt gick bra. Jag hade nog inte behållt den...

• Smultron ett

ush. Jag känner med er. Och jag försår till viss del din mamma som inte vill få sådanna symptom.

Jag hade en vän, som de vägrade operera för hon skulle isåfall bli sondmatad genom magen resen av livet. VI VILLE hon skulle opereras .. men ICKE.. (hon ville det åxå)

Det blev för sent för hennes del och cancern spred sig..
    Åh herregud. Jag saknar henne!!!

• Anonym (Orolig)

Humörmamman

Okej, men då satt den rätt högt upp i halsen. Min mammas sitter långt ner, kanske lite mer komplicerat då.. eller jag vet inte.

Tänk vad bra att han upptäckte den i tid!

Otäckt det här med tumörer/cancer. Vi har mkt sådant i släkten.

• Anonym (Orolig)

Tölander

Jag beklagar sorgen!

• Anonym (Orolig)

Tölander

Var det läkarna som vägrade att operera henne?

• Anonym (Orolig)

Tölander

Var det läkarna som vägrade att operera henne?

• Smultron ett

Ja det var läkarna. Ush det är svårt att skriva om det här..

Men jag vill ha sagt, att ni inte ska vänta, för det sprider sig, och det fort. Behöver ju inte göra det, men när det väl gjort det..
    då är det försent.

• Smultron ett

Jag lämnar tråden för det är för jobbigt..
    Men lycka till och styrkekramar till dig och din mamma!!
    KRAAAM!!

• Anonym (Orolig)

Tack för det!

Kramar!!

• Helly78

Min mamma har haft tumör i halsen, det satt längre ner. Hon var också jätte nervös och var rädd för opration. Men hon gjorde det och opration gick jättebra. Efter op var väldigt jobbigt, svårt att äta och dricka på en hel vecka och hostade hela tiden. Fick äta flytande kost då.
    Nu mår hon jättebra, pigg, glad och äter som vanligt. Men hon får äta medicin resten av livet.

Svar på tråden Tumör i halsen