• Fiffa5

Storlek på Kavatskor till min dotter?

Har tänkt köpa 2 par skor till min dotter som är 9 månader nu.

Ett par lära gå-skor som hon ska kunna ha nu o gärna fram över sommaren, och så ett par sandaler att ha i sommar.

Tänker köpa Kavat-skor då jag tror de passar bra på dotterns fötter.

Men vilken storlek ska jag ta??

Min dotters fötter är nu 10 cm.

Kavats skor i storlek 18 har innermåttet 11,4 cm, och de i storlek 19 har innermåttet 12,1 cm.

Hjälp mig!!

• Svar på tråden Storlek på Kavatskor till min dotter?
  • Evangeline72

Hej=)
    Det jag har förstått är att skon ska vara 1-1½ cm längre en foten (innermåttet på skon alltså). Gäller det vinterskor kan man ha 2 cm eftersom man ska ´kunna ha varma sockor i. Öppna sandaler ska vara ca 1 cm längre.

• Cassanna

Jag skulle ta storlek 18 eftersom det ändå är 1,4 cm till godo. Tar du storlek 19 finns risken att hon inte kan gå i dom ordentligt när hon väl ska lära sig att gå. Jag har jobbat i skobutik och skulle inte rekomendera stl 19 till dig om du kom till mig o frågade när jag jobbade

• sicksack

Tänk på att olika kavatskor är olika stora i innermåttet och har ändå samma storlek. det var hopplöst när jag skulle köpa skor (kavat) till min son för det var samma storlek på skorna med olika innermått, helknasigt. Ville bara säga det.

• Cassanna

Lilla K: Man kan inte gå på ålder och skostorlek! Man måste mäta men fördelen med kavat är att innemått står så det räcker med att mäta barnets fot så kan du hitta rätt storlek men sen säger det inte att skon sitter bra på barnets fot!

• Lilla K

Cassanna: har du varit inne på länken och tittat? I så fall förstår du vad jag menar.

• Elfva

Du måste nästan prova dig fram, de ska också vara lagom breda inte bara lagom långa, och sitta lagom högt över fotvalvet osv. Så be om hjälp i skoaffären av kunnig personal...

Kan också tipsa om Vincent shoe store som har superbra skor (i ungefär samma prisklass, och minst lika bra kvalitet som Kavat). De brukar också ha duktig personal, och har jättefina och bra "första skor"

Vi körde dock bobuxtofflor till dottern när hon var liten, de fungerar superbra, men inte att ha ute dock, de har ju bara en tunn mockasula. Men ändå något att fundera över, de är väldigt bra för foten i o m att de formar sig efter foten helt och hållet och hjälper barnet att få en naturlig fotisättning.

• Jossisen

Hej!
    Har just köpt ett par Kavatskor till min son. Han är 11 mån. Hans fot var 11,8 mm. Vi köpte stl 21, det tyckte expediten vi skulle göra. Jag tycker ni ska gå till affären och låta dem mäta både foten och den skon ni vill ha så att det blir rätt.

• Fiffa5

Tack för alla tips! Får gå till en skoaffär och prova lite skor då

• Evangeline72

Mm bättre att gå till en skoaffär. Det är viktigt att foten mäts rätt eftersom den måste stå ordentligt mot golvet. annars mäter man ofta fel.

• elin 79

om jag vore du skulle jag prova i butik med barnet

min dotter är 14 mån o har mellan 20-22 beroende på vilket märke det är o vilken typ av sko

• Pingo

Köp inte för stort, då blir det svårt att gå. Jag skulle absolut välja stl 18.

Svar på tråden Storlek på Kavatskor till min dotter?