csn och föräldrapenning
Kan man ta ut föräldrapenning när man samtidigt studerar och får studiebidrag?
Kan man ta ut föräldrapenning när man samtidigt studerar och får studiebidrag?
Inte om du studerar på heltid o får ersättning från CSN för heltid.
Ja, om det är du som har hand om barnet den tid du tar föräldrapeng för.
Situationen skulle vara sådan att jag bara tar bidragdelen men tar ut föräldrapenning 5 dagar i veckan(lägstanivådagar) för att inte förlora sgi(fp förändras inte vid studier men sgi)
Eftersom det är distansstusier kan jag ändå ta hand om min son och eventuellt få hjälp av farmor vissa tillfällen. Det kommer vara 50%-100% studier.
SGI ligger väll vilande om man studerar på heltid med studiebidrag?
SGI ligger vilande om man studerar på heltid med studiebidrag.
Men är det verkligen sgi som är vilande? gäller det inte bara föräldrapenning
Hur som helst klarar vi oss inte bara på studiebidraget och då vore det bra att kunna få någon tusenlapp till genom föräldrapenningen som jag ändå har kvar.
kan du inte ta ut föräldrapenning lör-sön då??
Jo men man måste ta fre eller mån också?
Frågan är vad som gäller.
Hittade inte någonstans på csn att det skulle vara ett hinder att ta fp
Man får inte jobba och ta fp samtidigt, så varför skulle man få plugga? Om det är så tycker jag att det är mycket underligt. Finns säkerligen många som jobbar heltid som också skulle behöva den extra tusenlappen.
LD-dagar får man ta ut på lör och sön untan angränsande vardag.
hmm, bra fråga.. ring scn eller försäkringskassan och hör!
Fast skillnaden är väl att jag är hemma med min son och att han inte ska gå på dagis.
Annars är väl alternativet att plugga och inte få något bidrag och gå på föräldrapenning. Hade tänkt att bidraget kunde täcka studiekostnaderna med litteratur, resor och sådant.
jag tar ut FP de dagar jag inte studerar, dvs tec fre-sön eller lö-mån bara för att utöka ekonomin men d har jag ju givetsvis dottern hemma från dagis, jag tar tex ut nu kirng såna dagar då man är ledig kring valborg kommer ja ta 4 dar ich kring kristihimmel 4 dar....
men frågan är hur de räknas med distansstudeer få där kan ju inte kolla upp när du studerar eller är i skolan, hmm
kan du inte ringa CSN o höra för alla som studerar har ju ätt till bidragsdelen
kan tillägga att de var min handläggare som sa att jag tex kunde spara min 60:- DAGAR o plocka de meddans jag studerde typ lediga dagra + helger eftersom de är dgara man kanske inte tar eftersom de inte ger ngt ändå
Jag har mailat csn men det kan ta några dagar.
Saken är den att jag måste bestämma mig över helgen ifall jag ska plugga eller jobba. Det är ekonomin som styr det där.
Studierna kommer vara på distans med träff en gång i månaden 2 dagar på eftermiddag kvällstid och den andra kursen en gång i veckan på kvällstid, så jag kan alltså ha sonen hemma under dagarna.
Jag hade tänkt plugga när sonen sover 2 timmar mitt på dagen och på kvällen/helgen.
Jag har ingen lust att dra på mig mer lån än jag redan har.
Jag har några sgi-dagar kvar samt alla lägstanivådagar.
Man kan ju jobba och ta studiemedel samtidigt då gäller fribeloppet.
Jag har nu pratat både med föräskringskassan och csn.
Csn bryr sig inte alls så länge man inte tjänar över fribeloppet.
Försäkringskassan bryr sig inte så länge man har rumslig kontakt med sitt barn. De dagar man inte har det får man inte ta ut fp.
Går jag distanskurs så handlar det om 2 eftermiddagar i månaden.